Cina India Kaum Pendatang

Isnin, 16 Ogos 2010

KISAH IMPIAN SI PENGKHIANAT

SELAMA lebih 500 tahun kerajaan Bani Abbasiyah menempa kejayaan di bawah Khalifah-khalifah keturunan Abbas. Kemudian datanglah satu masa di mana Khalifah-khalifah tidak cekap dan suka berfoya-foya. Akibatnya berlaku perbalahan perkauman dan ideologi. Puak yang menentang dan berhasrat merampas kuasa adalah Puak Syiah. Kepada mereka, yang berhak menjadi Khalifah hanya keturunan Ali bin Abi Thalib sahaja.

Justeru, berlakukan krisis puak antara puak Syiah dan puak Sunnah. Anak-anak Khalifah sendiri membenci kaum Syiah dan bertindak kejam sesuka hati. Dengan bantuan penglima tentera mereka memburu puak Syiah. Kubu-kubu kaum Syiah yang terletak di kawasan terpencil diserang habis-habisan. Kaum Syiah sangat marah dan berdendam dengan kepinpinan kerajaan yang ada.

Kelemahan kerajaan Khalifah diambil kesempatan sebaik mungkin oleh kaum Syiah. Dengan kepintaran pemimpin kanan Syiah bernama Muaiyiduddin al-Alqami, dia berjaya mendapatkan jawatan menteri dalam kerajaan Khalifah. Maka jadilah Muaiyiduddin seorang menteri ‘musuh dalam selimut’. Dia sentiasa memerhatikan tindakan kerajaan terhadap gerakan Syiah. Hasratnya ialah untuk membelas dendam dan merancang untuk merampas kuasa bagi diserahkan kepada kaumnya.

Apabila tentera penakluk yang ganas, di bawah pimpinan Holako dari Monggolia tiba di sempadan Baghdad pada kurun ke 13, Muaiyiduddin tertarik dengan kekuatan mereka. Lalau beliau menulis surat kepada Holako meminta Holako menyerang Baghdad. Dia berjanji akan berpaling tadah membantu tentera Monggol untuk sama-sama menggulingkan Khalifah. Maksudnya, dia akan merampas kuasa melalui bantuan tentera Monggol.

Sebaik menerima surat Muaiyiduddin, Holako sangat gembira lalu berkata kepada tenteranya, “Kali ini kita akan merebut kota kebanggaan dunia dalam masa yang singkat.”

Maka kota Baghdad pun dikepung oleh tentera Holako dari segenap penjuru sambil memberikan amaraan supaya menyerah sebelum pertumpahan darah besar-besaran berlaku. Khalifah dengan para menterinya mengadakan mesyuarat bagi menghadapi serangan tentera Monggol itu. Dan Muaiyiduddin mencadangkan supaya diberikan hadiah kepada Holako supaya tidak menyerang kota Baghdad. Cadangannya dibangkang oleh ketua turus tentera bernama al-Daudar.

“Tidak boleh diterima cadangan itu. Aku tahu itu adalah cadangan busuk daripada Muaiyiduddin yang telah pun ada pakatan dengan Holako untuk merampas kuasa demi kepentingan diri dan kaumnya - Syiah,” kata al-Daudar. Dan dia mengambil keputusan untuk menentang tentera Holako demi maruah bangsa dan negara.

Maka terjadilah peperangan antara pasukan Holako dengan tentera Islam. Manakala puak Syiah membantu tentera Holako. Akhirnya, tentera Islam kalah teruk. Setelah petempuran berhenti, Muaiyiduddin pun pergi mengadap Holako dengan harapan akan mendapat hadiah paling berharga daripada penglima Monggol itu. Dalam masa sama dia berangan-angan bahawa kini tibalah masanya kaum Syiah akan dapat memerintah Baghdad.

Muaiyiduddin al-Aqami mengadakan rundingan dengan Holako. Selepas rundingan dia merasa lega seolah-olah apa nyang dihasratkannya akan tercapai tidak lama lagi. Dia pun balik ke istana menghadap Khalifah untuk menyampaikan hasil rundingannya, padahal rundingannya hanyalah satu tipu muslihat.

Berkatalah Muaiyiduddin,”Tuanku, Holako bersetuju untuk mengekalkan tuanku sebagai Khalifah negara ini. Dan Holako bersetuju untuk jodohkan puterinya dengan putera tuanku.”

Khalifah sangat genbira mendengarkan kata-kata menterinya itu. Beliau pun mengundang para pembesar negara dan para ulama’ berhimpun di istana untuk menunggu kedatangan Holako yang hendak mempersandingkan anaknya.

Maka sampailah Holako bersama orang-orangnya. Ketibaannya bukan untuk mengijab-kabulkan anaknya, sebaliknya untuk menyembelih sesiapa sahaja yang ada di majlis itu. Akhirnya, matilah Khalifah bersama semua kaum kerabatnya, para menteri, para ulama’ dan pegawai-pegawai tinggi yang lain. Istana Khalifah di kota Baghdad menjadi sungai berdarah.

Muaiyiduddin membayangkan bahawa puak Syiah akan memerintah sebentar lagi. Lalu berjalanlah si pengkhianat itu menghadap Holako untuk mengucapkan terima kasih tetapi sayang, Holako sendiri yang memenggal kepala Muaiyiduddin al-Alqami hingga terpisah dari tubuhnya.

Sesudah itu Holako dengan bala tenteranya bermaharajalela mengganas di kota Baghdad dengan merompak, mengugut dan merogol. Hancurlah kota Baghdad dan lenyaplah kemegahan daulat Abbasiyah.

Moral kepada kisah ini mengingatkan supaya jangan sekali-kali antara kita menjadi seorang pengkhianat yang sanggup menggadaikan maruah negara, bangsa dan agamanya semata-mata kerana kepentingan nafsu diri sendiri.

“Ya Allah, selamatkanlah negara kami ini daripada sebarang ancaman manusia yang jadi pengkhianat, dan selamatkan kami semua di dunia dan juga di akhirat. Aminnnn....

1 ulasan:

Megat Alam Gempita berkata...

Melayu-Islam dalam PAS dan PKR memang tak sedar cerita ini. Kalau sedar pun mereka dah buta hati, buta perut dan buta mata demi memenuhi nafsu serakah mereka untuk berkuasa dengan pertolongan para harbi DAP n PAP.
Elok saudara memperbanyakkan cerita seumpama ini sebagai tazkirah Ramadhan demi memelihara kedaulatan Melayu, Islam dan Malaysia...

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog