Cina India Kaum Pendatang

Sabtu, 21 Ogos 2010

Isu Khutbah Jumaat di Penang: MELAYU BERBALAH, DAP/PAP TEPUK TANGAN


Masjid Jamek Padang Menora, Tasek Gelugor, Pulau Pinang.

KISAH doa untuk Lim Guan Eng dalam rakaat kedua Khutbah masih panas. Semakin heboh dan semakin mendapat perhatian umum. Kisah yang jadi isu bertukar jadi polemik apabila Exco Agama Islam Pulau Pinang, Abdul Malik Abdul Kassim bertindak menafikan doa itu untuk Ketua Agama dan menuduh jemaah yang memprotes doa itu sebagai ‘tidak waras’.

Kononnya, apa yang dilakukan imam Masjid Jamek Padang Menora, Tasek Gelugor – Zakaria Ahmad, pada khutbahnya, Jumaat 13 Ogos lalu itu sebagai hak seorang imam dan tidak boleh dipertikai. Begitu hebat sekali kuasa tok-tok imam Pas dengan kausanya.

Itu baru berkuasa di masjid sebagai imam, bagaimana kalau berkuasa memerintah negara? Nauzubillah himinzalik....

Abdul Malik seharusnya faham bahawa pada rakaat kedua khutbah, biasanya ada doa untuk kesejahteraan dan hidayah Allah SWT kepada Ketua Agama negeri atau negara. Dalam kontek Pulau Pinang, kerana negeri itu tidak ada Sultan, maka doa itu untuk Yang di-Pertuan Agong. Itu amalan biasa yang di amalkan dari dahulu. Ianya bukan perkara baru dan bukannya arahan kerajaan. Yang baru didengar dan tidak boleh diterima oleh jemaah yang waras ialah apabila doa itu diberikan kepada Ketua Menteri Lim Guan Eng – kufar, yang bukan ketua agama Islam negeri berkenaan.

Kalau ya pun mahu berdoa supaya Ketua Menteri yang zalim dan kejam terhadap orang Melayu itu supaya masuk Islam dan berubah hatinya terhadap orang Melayu/Islam di negeri itu, bukannya semasa khutbah. Buatlah di masa lain. Mungkin boleh dibuat semasa berdoa selepas selesai solat. Bukankah lebih cantik dan tidak timbul masalah....

Lagi pun takkanlah para jemaah yang membuat bantahan itu tidak faham maksud doa yang dibacakan oleh imam berkenaan. Jangan ingat semua makmum itu bangang dan dungu....

Dari segi ilmu, tidak mustahil ada jemaah yang lebih tinggi pengetahuan agamanya daripada imam berkenaan. Yang mungkin membezakan ialah si imam itu ‘totok Pas’, sementara yang jadi jemaah tetapi, berilmu itu cuma makmum biasa. Bukan orang Pas dan bukan seorang fanatik agama yang songsang sesat kerana fahaman politiknya.

Itulah akibatnya apabila para imam yang ‘totok Pas’ membalakangkan budaya dan amalan biasa, semata-mata kerana mahu melawan pihak berkuasa kerajaan pusat. Kerana marahkan UMNO/BN, Yang di-Pertuan Agong jadi mangsa. Kerana jahil peraturan, si imam menyangka bahawa Yang di-Pertuan Agong pun memimpin atas tiket UMNO/BN. Dia langsung tak faham institusi Raja Berperlembagaan yang diamalkan negara ini sejak merdeka.

Si imam bertindak demikian seolah-olah mahu melawan kecaman rakyat yang semakin sedar bahawa pakatan pembangkang tidak mampu memerintah negeri. Dan tekanan politik timbul kerana pakatan DAP, PAS, PKR terbukti gagal menyerlahkan pembaharuan yang diharapkan. Orang Melayu kesal dan mahu membetulkan kesilapan lampau – PRU12.

Sementara di Pulau Pinang sendiri, Ketua Menteri DAP, Lim Guan Eng menerima tentangan hebat orang Melayu kerana tindak-tanduknya yang jelas mahu menyisihkan orang Melayu dari Pulau Mutiara. Belum pernah terjadi seorang KM atau MB diherdik dan dijerkah oleh rakyat kerana membantah kepimpinannya seperti yang diterima Lim Guan Eng.

Pemimpin dan penyokong pembangkang semakin panas. Termasuklah imam masjid berkenaan. Oleh kerana Masjid Jamek Padang Menora dikuasai oleh Pas, maka mensjid itu dijadikan medan membela Guan Eng, atau lebih tepat membela pakatan pembangkang yang dianggotai Pas. Pemimpin Pas Pulau Pinang berasa panas bontot bila orang Melayu negeri itu bangkit mementang Guan Eng dan DAP.

Kecaman rakyat terhadap pemimpin Pas di Pulau Pinang semakin memuncak. Mereka jadi gelabah. Maka ‘meghapu danalah’ pak imam berkenaan.

Begitulah cerdiknya ‘kepala hotak’ orang Pas, terutamanya imam masjid bernama Zakaria Ahmad. Kerana menyangka dia ada kuasa, maka dia boleh buat apa sahaja. Jawatan imam yang ada padanya itu dianggap terlalu besar. Mungkin dia beranggapan dirinya adalah Mursyidul Am kepada penduduk Padang Menora.

Mungkin kerana dia baru sahaja membeli potret Nik Aziz Nik Mat yang dilelong untuk TIRAM, maka semangat Mursyidul Am Pas meresap masuk ke dalam dirinya. Dia berasa hebat dan boleh cakap dan buat apa sahaja sepertimana Nik Aziz.

Hakikatnya, isu ini menambah lagi perpecahan sesama Melayu/Islam. Kalau senbelumnya hanya berkisar pada isu politik, agama dan pentadbiran, kini ia telah memasuki fasa baru iaitu berbalah dalam bab solat pulak. Berbalah dalam rumah Allah. Makin hebat dan semakin parahlah jadinya.

Nampaknya matlamat DAP yang anti-Melayu dan anti-Islam semakin menjadi. Orang Melayu/Islam di negara ini, khasnya di Pulau Pinang berjaya dipecah-pecah dan diperintah oleh Guan Eng – DAP.

Harapan mereka supaya orang Melayu/Islam di negeri itu tidak lagi menumpukan perhatian kepada agenda dan strategi Lim Guan Eng dan DAP tetapi, asyik berbalah sesama sendiri di masjid pula. Oleh kerana masjid adalah tempat ibadat Melayu/Islam, maka jika ianya berjaya dihuru-harakan, senanglah DAP menjalankan rencana menghalau Melayu dari negeri itu.

Fungsi masjid sebagai tempat ibadah yang melambang kesatuan bermasyarakat, tidak lagi mampu menjadi tempat menyatu-padukan orang Melayu/Islam. Walaupun dikiaskan sebagai rumah Allah, ternyata ianya mula goyah. Dan kegoyahan berlaku kerana kuasa politik.

Memecah-belahkan kesepakatan orang Melayu/Islam melalui institusi masjid telah berjaya dilakukan oleh orang Melayu/Islam sendiri. Dan Melayu/Islam yang jadi dalang kepada agenda ini ialah puak-puak Pas yang bingal dan bangang dalam menghayati dan mengamalkan ajaran Islam sebenar. Cakap sahaja berjuang demi Islam tetapi, kerja-laku mereka meruntuhkan perpaduan melalui Islam.

Islam yang sepatutnya menjadi alat untuk bersatu-padu telah bertukar jadi perosak perpaduan.

Maka bergembiralah DAP, terutamanya Lim Guan Eng sendiri. Anak didik Lee Kuan Yew itu telah berjaya membuktikan kepada mentornya bhawa dia mampu menjalankan tugas dengan baik sebagimana yang dirancanakan oleh zionis Asia Tenggara itu.

Melayu sama Melayu bercakaran, DAP dan PAP senyum gembira. Islam sama Islam berpecah, Lim Guan Eng ketawa terbahak-bahak.

Pak Sulung: Ingin mengucapkan terima kasih kepada Pisau.Net yang memberikan laporan lengkap isu yang sangat mencabar ini. Seperti yang diuar-uarkan, semalam – Jumaat 20 Ogos, terdapat sebuah masjid lagi bertindak serupa. Cuma tidak dijelaskan di mana. Sama-sama kita semua tunggukan laporan Pisau.Net selanjutnya. Terima kasih.... Teruskan perjuangan demi agama, bangsa dan negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog