Cina India Kaum Pendatang

Selasa, 26 Julai 2011

KELAYAKAN PIALA DUNIA: ‘Kubu Sang Singa Lemah’


"SINGAPURA tak hebat. Ayuh serang dan robohkan kubu mereka. Pertahanan mereka longgar.”

Itulah firasat positif bekas pemain tonggak negara, Razip Ismail menjelang pertembungan Malaysia menentang Singapura dalam perlawanan kedua, pusingan kedua kelayakan Piala Dunia 2014, Khamis ini.

Dia percaya jika skuad Harimau Malaya boleh meledak tiga gol di gelanggang lawan, Sabtu lalu mereka mampu gegar lagi gawang Singa di Stadium Nasional, Bukit Jalil nanti.

Jeritan patriotik penyokong tanah air sudah mula kedengaran yang kini amat yakin betapa anak didik Datuk K Rajagobal ada ramuan bangkit bak wira di gelanggang sendiri dan layak ke pusingan ketiga.

Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek juga turut bergandingan dalam menyalakan semangat perjuangan skuad negara untuk membalas dendam.

“Jika semangat sama dapat ditunjukkan ketika menewaskan Taiwan (pusingan pertama) saya amat yakin kita boleh menang 2-0 atau 3-1 atau 4-2 ke atas Singapura.

Penyokong kita boleh menjadi faktor pembantu menggapai impian, Khamis ini,” katanya, semalam.
- BHOnline

SATU MELAYU:
Antara kita dengan mereka, pertahanan siapa yang paling lemah menjadi penentu perlawan Khamis ini.

Pasukan tidak boleh terlalu bergantung harap kepada seseorang pemain saja - Rajagobal


KETIADAAN perancang utama skuad Harimau Malaya, Safiq Rahim menyaksikan ‘ada lompong besar’ ditinggalkan di bahagian tengah, namun ia bukan situasi mengundang pening kepala buat skuad negara menanti kunjungan Singapura yang membawa bekalan selesa ke Bukit Jalil, Khamis ini.

Ketua jurulatih, Datuk K Rajagobal, kekal optimis dan menyuarakan hakikat dalam bola sepak, sesuatu pasukan tidak boleh terlalu bergantung harap kepada seseorang pemain saja.

“Sebagai jurulatih, saya sedar dengan situasi ini namun saya tidak nampak moral pemain kita jatuh. Sebagai contoh, kita tidak menurunkan Aidil Zafuan Abdul Radzak dan Norshahrul Idlan Talaha pada perlawanan pertama namun kita tetap mampu beraksi dengan baik.

“Pemain sudah sedar kesilapan mereka dan tahu apa yang diperlukan ketika melayan kunjungan Singapura nanti,” katanya yang turut mengulas situasi goyah di bahagian pertahanan yang turut membelenggu kem negara.

“Dari sesi latihan beberapa hari ini, saya sudah meneliti beberapa perkara. Pertahanan kita buat kesilapan mudah selain keadaan padang namun kita tidak boleh meletakkannya sebagai punca utama.

“Ketiadaan Safiq membuka peluang buat pemain lain menguji kebolehan mereka dan antara yang boleh mengisi ruang itu ialah Amar Rohidan, Shakir Shaari dan K Gurusamy.

“Saya yakin dengan barisan yang saya miliki ketika ini dan saya rasa tidak perlu untuk menyenaraikan pemain lain,” kata Rajagobal yang tetap menegaskan sasaran utamanya adalah untuk layak ke Piala Asia 2015.

Dalam perlawanan pertama di Stadium Jalan Besar, Safiq dilayangkan kad merah oleh pengadil, Nawaf Shukralla dari Bahrain pada minit ke-49 selepas mengasari Hariss Harun, yang menyaksikan skuad negara terpaksa beraksi dengan 10 pemain.
- BHOnline

SATU MELAYU:
Memang benar apa Rajagobal katakan. Permainan bolasepak adalah permainan berpasukan. Yang penting persefahaman, kecergasan dan semangat juang yang tinggi.
Yang lebih utama, kita jangan kalah kepada Singapura.
http://bs.serving-sys.com/BurstingPipe/adServer.bs?cn=tf&c=19&mc=imp&pli=2801320&PluID=0&ord=992632&rtu=-1

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog