Cina India Kaum Pendatang

Jumaat, 1 April 2011

Rasuah: ADUN Lenggeng Dipenjara Tiga Tahun Dan Denda RM20,000

Ahli Dewan Undangan (ADUN) Lenggeng, Mustafa Salim (tengah) dijatuhkan hukuman penjara tiga tahun kerana bersalah menerima rasuah sebanyak RM2,000 daripada seorang kontraktor sebagai dorongan mengeluarkan surat sokongan mengorek pasir dua tahun lalu di Mahkamah Sesyen Seremban, Jumaat.

ANGGOTA Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lenggeng Mustafa Salim, dipenjara 3 tahun dan denda RM20,000 atau 12 bulan penjara oleh Mahkamah Sesyen Seremban selepas didapati bersalah menerima rasuah RM2,000 daripada seorang kontraktor pada 2008.

Bagaimanapun, Hakim Amran Jantan membenarkan pelaksanaan hukuman penjara ditangguhkan sehingga rayuannya didengar di Mahkamah Tinggi.

Mustafa, 53, didakwa menerima suapan RM2,000 daripada M. Manimaran sebagai dorongan mengeluarkan surat sokongan berkaitan projek pasir di Restoran Jahrin Maju, Taman Bunga Raya 2, Mantin, dekat Seremban pada 5 petang, 31 Ogos 2008.

ADUN Barisan Nasional itu didakwa mengikut Seksyen 10(a)(aa) Akta Pencegahan Rasuah 1997 yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun serta denda lima kali ganda daripada jumlah suapan atau minimum RM10,000.

Mustafa yang berpakaian kemas kelihatan sugul ketika hakim menjatuhi hukuman itu dalam mahkamah yang dipenuhi oleh kaum keluarga tertuduh dan pengadu kes itu, Manimaran yang turut hadir.

Pada 3 Nov tahun lepas, Mahkamah Tinggi Seremban memerintahkan tertuduh membela diri terhadap tiga pertuduhan rasuah yang dihadapinya selepas membenarkan rayuan pendakwaan.

Rayuan itu dikemukakan oleh pihak pendakwaan selepas tertuduh dibebaskan oleh Mahkamah Sesyen di sini atas semua pertuduhan pada 14 April tahun lepas tanpa diarah membela diri di akhir kes pendakwaan.

Pada 4 Mac lepas, Amran memutuskan Mustafa didapati bersalah atas satu tuduhan rasuah iaitu menerima RM2,000 daripada Manimaran dan membebaskannya dari dua lagi pertuduhan rasuah iaitu menerima suapan RM3,000 daripada pengadu melalui Mustafa Pendek di Lot 1321, Mukim Pantai, Seremban, pada 11 pagi, 28 Ogos 2008.

Tertuduh juga bebas dari dakwaan meminta suapan sebanyak RM2,000 daripada kontraktor yang sama di pejabat SPRM negeri di Jalan Datuk Klana Ma'amor di sini pada 9.05 malam, 30 Ogos 2008.

Pendakwaan diwakili Timbalan Pendakwa Raya Suruhanjaya Pencegahan Rasuan Malaysia (SPRM) negeri, Feza Fazlin Fandi sementara Mustafa diwakili peguam Feisal Mustapha dan Datuk Taqiyuddin Yahya.
- Bernama

SATU MELAYU:
ADUN Barisan nasional pun kena hukum penjara jugak? Ingatkan kalau orang BN tak kena hukum dan segala kesalahan yang dilakukan akan disorok oleh pihak berkuasa, sepertimana Nik Aziz selamatkan Mat Sabu dalam kes khalwatnya dulu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog