Cina India Kaum Pendatang

Rabu, 30 Mac 2011

INTERLOK: Aduhai! NGO Cina Pulak Bantah


BELUM pun reda isu 'paria' dalam novel Interlok, kini timbul pula kontroversi terbaru melibatkan dakwaan isu pendatang dan ketuanan Melayu dalam karya Sasterawan Negara, Datuk Abdullah Hussain itu.

Sekumpulan NGO Cina dan India tampil bersama mengaitkan novel setebal 426 halaman itu dengan agenda menggambarkan masyarakat Cina dan India sebagai pendatang.

"Interlok sepenuhnya menyeru kepada fahaman ketuanan Melayu. Pada pandangan kami, novel ini bukan sahaja tidak sihat (untuk bacaan pelajar) tetapi juga beracun," dakwa Naib Presiden Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor (KLSCAH) Cheng Su Chean, lapor Malaysiakini.

Pada sidang media di sini, Rabu, Cheng mendakwa beliau dan beberapa wakil NGO yang hadir sama mewakili 45 lagi pertubuhan Cina dan India di seluruh negara.

Hadir sama Ketua Pegawai Eksekutif KLSCAH Tang Ah Chai, Presiden Yayasan Tamil K Uthayasoorian, Presiden Persatuan Progresif India Malaysia AP Raja Retinam dan Presiden Persatuan Pelajar India Malaysia Kishur Goonasaran yang juga anggota Pasukan Bertindak Interlok Nasional (NIAT).

Cheng turut mendakwa novel itu hampir sama dengan program Biro Tata Negara yang dikatakan ejen ‘pembasuhan minda’ dan mempromosikan perkauman serta perpecahan.

"Interlok menyampaikan mesej utama bahawa Cina, India dan kumpulan minoriti sebagai rakyat kelas kedua sebagai tambahan kepada idea pengasingan antara masyarakat asal (Melayu) dan bangsa asing (Cina dan India)," katanya.

Sehubungan itu, beliau mendesak kerajaan menggugurkan buku tersebut sebagai teks sastera untuk sekolah menengah, bukan dipinda atau ditapis mana-mana bahagian.

"Pendirian kami, kami hormat kebebasan bersuara untuk pengarangnya Abdullah Hussain dan kami tidak menentang buku ini dijual di kedai-kedai," kata Cheng yang juga timbalan ketua wanita bahagian wanita dewan itu.

"Tetapi penyelesaiannya, Interlok tidak patut dijadikan buku teks di sekolah," ujarnya.

Ditanya tentang agenda ketuanan Melayu yang dimaksudkan memandangkan novel itu turut mengkritik bangsa itu, Uthayasoorian menjawab memang perkataan itu tidak disebut dalam Interlok.

Bagaimanapun, tambahnya, cerita tentang pendatang dalam buku itu menggambarkan idea itu.
Manakala Kishur pula mendakwa, walaupun terdapat kritikan pada orang Melayu, terdapat novel itu membawa mesej tersirat bahawa mereka mesti bangkit.

"Ini mesej ketuanan Melayu," katanya.

Sementara bagi Tang pula, karya yang ditulis untuk pertandingan sepuluh tahun merdeka lebih 40 tahun lalu itu cuba menggambarkan bahawa negara ini "tanah orang Melayu".

"Melayu sebagai tuan tanah, Cina dan India sebagai pendatang. Ia tidak selari dengan konsep 1Malaysia," tambahnya.
- mStar

SATU MELAYU:
Semasa kaum India tertentu membantah dan memprotes Interlok, kaum Cina hanya memerhati dan memberi semangat secara berselindung. Tapi apabila tuntutan kaum India itu mereka anggap gagal kerana novel itu terus digunakan dengan sedikit perubahan, maka kaum Cina tak boleh sabar dan tidak mampu lagi berlindung daripada menzahirkan bantahan sebenar mereka.

Dan bantahan mereka ialah ‘tidak mahu dianggap kedua kaum itu sebagai pendatang’. Kalau mereka bukan kaum pendatang, nak panggil apa?

Asal negara ini bernama Persekutuan Tanah Melayu. Di sinilah tinggal suatu bangsa bergelar Melayu. Justeru ia dinamakanlah Tanah Melayu. Sedangkan kaum Cina dan India masih ada sebuah negara bernama China dan India.

Selagi mereka berbudaya Cina dan India, bercakap bahasa Cina dan India yang dikembang dan dikekalkan melalui sekolah Cina dan Tamil, macam mana mereka mahu menganggap bahawa diri mereka penduduk asal Tanah Melayu?

Kaji semula kontrak sosial dan fahamkanlah maksud ‘mereka diberi taraf warga negara dengan syarat taat setia kepada penduduk asal Tanah Melayu dan Raja Melayu.

Awas! ‘Cacing dah mula naik ke mata?’.

4 ulasan:

The Clown berkata...

Akhirnya lunyailah Interlok itu dibelasah oleh kaum-kaum ini. Dan kerajaan khasnya Kementerian Pelajaran semakin 'pondan' menangani permasalahan yang sengaja ditimbulkan oleh puak yang haram sekalipun tidak habis membaca novel ini.

Ingatlah, Interlok hanyalah sebuah karya sastera. Ia dibaca sebagai bahan sastera, bukan sebagai rujukan bangsa-bangsa di Malaysia ini. Malah novel-novel berbahasa Cina dan Tamil juga berfakta yang serupa dan saenada. Malah lebih teruk lagi dari yang digambarkan Interlok ini. Kalau tak percaya, buatlah kajian terhadap novel-novel bahasa Cina dan Tamil.

Jalan paling cerdik yang boleh diambil oleh Kementerian Pelajaran adalah meninggalkan novel ini dan mengambil novel yang lain daripada melanyak dan melunyaikan karya sasterawan hebat ini. Bersepah lagi novel yang ada.

Langkelana berkata...

Sejarah tidak boleh diubah.
Cina dan India tetap kaum pendatang, walaupun mereka telah dianugerahkan dengan kerakyatan.
Alam Melayu (Malaysia, Singapura, Segenting Kra, Indonesia, Borneo dan Filipina) pernah dijajah beratus-ratus tahun oleh bangsa asing.
Sehingga kini, Segenting Kra masih dibawah kuasa bangsa asing.
Itu pun merupakan satu keaiban terhadap rumpun Melayu, tapi rumpun Melayu tidak pernah cuba menafikan fakta-fakta itu.
Setiap pihak tidak kira rumpun Melayu, Cina dan India haruslah menerima hakikat sejarah itu walaupun amat pahit.

SangGuna berkata...

MEMANG CINA DAN INDIA ADALAH KAUM PENDATANG, MEMANG MELAYU ADALAH PENDUDUK ASAL, APALAGI YG NAK DIKECOHKAN, BANGSAT KELING DGN CINA NI BUKANNYA DITINDAS PUN KAT MALAYSIA NI. KITA DISERANG DARI SEGENAP SUDUT DGN INJIL DLM BAHASA MELAYU DAN BERBAGAI2 LAGI.
KALAU DIPERHATIKAN PADA STATEMENT INI,
Manakala Kishur pula mendakwa, walaupun terdapat kritikan pada orang Melayu, terdapat novel itu membawa mesej tersirat bahawa mereka mesti bangkit.

"Ini mesej ketuanan Melayu," katanya.
KAFIRUN NI SEMUA MEMANG SUKA KLU ORG MELAYU TERUS MUNDUR, DASAR BANGSA BANJINGAN.
BANGKIT TERUS AGAMAKU DAN BANGSAKU.
MENDIDIH DARAH SKRG NI, MENGENANGKAN BANJINGAN2 YG TAK SEDAU DIRI.
HEI SEMUA PEMIMPIN2 MELAYU ISLAM KAU TANGGUNG SEGALA KEPAHITAN YG DITELAN OLEH SAUDARA2 KAMU RAKYAT JELATA INI, KAU JAWAP SEGALANYA DI PADANG MAHSYAR NANTI BILA MANA BANGSA DAN AGAMA KAMU DIPERKOTAK KATIKKAN.
KEPADA RAJA2 MELAYU YG KAMI HAMBA RAKYAT PERTUANKAN, MANA BUKTINYA KEDAULATAN TUANKU, MANA PERGINYA KEKUASAAN TUANKU KE ATAS TANAH JAJAHAN SEKALIAN.
BUKTIKAN KEPADA KAMI HAMBA RAKYAT YG BANGSA MELAYU DAN AGAMA ISLAM TUANKULAH PEMBELANYA.
KEPADA KERAJAAN JGN SAMPAI NASI MENJADI BUBUR. SELAGI BUMI INI DIHUNI MAJORITYNYA ORG MELAYU, BANGSA LAIN TAK AKAN HIDUP SENANG KLU BANGSA MELAYU ITU DLM KERESAHAN.
KEPADA ALLAH KITA BERSERAH.

Pak Sulung berkata...

Assalammualaikum wmt.
NGO Cina yang bangkit setelah gerakan segelintir kaum India gagal adalah golongan yang pro DAP atau yang ditaja DAP.
Apa yang mereka lakukan adalah untuk menimbulkan kebencian berganda kaum Cina terhadap Umno/BN dan meraih sokongan untuk PRU-13.
Secara tidak langsung mereka menyerang konsep 1Malaysia tajaan PM yang dilihat mengembalikan sebahagian penyokong kaum itu terhadap BN.

Tajuknya ialah mengenai isu untuk menarik sokongan kaum Cina. DAP dengan cara DAP - anti-Melayu, sementara BN dengan cara meuar-uarkan hak sama untuk semua.
Segalanya dilakukan kerana meraih sokongan kaum Cina.

Apapun, adalah sangat diharapkan agak PM/Umno jangan jadi Pak Kadok - ayam menang, kampung tergadai.

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog