Cina India Kaum Pendatang

Khamis, 31 Mac 2011

PERANG LIBYA: AS belanja RM1.67b operasi tentera....

PERANG LIBYA: Demi demokrasi dan rakyat atau kerana minyak semata-mata?

AMERIKA Syarikat membelanjakan AS$550 juta (RM1.67 bilion) setakat ini untuk operasi ketenteraan di Libya, namun kos dijangka stabil kepada AS$40 juta (RM121.16 juta) sebulan sebaik saja pembabitan tentera Amerika dikurangkan dan NATO mengambil alih kawalan lebih besar.

Jabatan Pertahanan berkata kelmarin kira-kira 60 peratus daripada kos berkenaan adalah untuk peluru berpandu dan bom dengan bakinya untuk memindahkan anggota tentera ke rantau itu dan operasi tempur.

Komander atasan operasi NATO memberitahu senator Amerika bahawa operasi ketenteraan Amerika di Libya, di mana tentera Muammar Gaddafi sedang memerangi pasukan pemberontak yang mahu menyingkirkannya, menelan belanja ratusan juta dollar setakat ini.

“Boleh dikatakan operasi itu menelan belanja ratusan juta dolar,” kata Laksamana James Stavridis, yang juga Komander Tertinggi Sekutu NATO, Eropah dan komander Markas Eropah Amerika, ketika memberi keterangan dalam Senat Amerika.

Jurucakap Pentagon Komander Tentera Laut Kathleen Kesler berkata agak sukar untuk menganggarkan kos akan datang, namun berkata Pentagon menjangka untuk membelanjakan AS$40 juta dalam tempoh tiga minggu akan datang ketika Amerika mengurangkan tenteranya di rantau itu dan NATO mengambil alih banyak tanggungjawab.

“Kos masa depan masih tidak menentu walaupun Pentagon menjangka operasi berterusan di Libya menelan belanja kira-kira AS$40 juta sebulan, jika tenteranya beroperasi pada tahap rendah yang dirancangkan,” katanya.

Anggaran itu tidak termasuk kos jet pejuang F-15 yang terhempas di Libya berikutan kegagalan mekanikal, kata Kesler.

Penganalisis pertahanan Byron Callan dari Capital Alpha Partners, berkata operasi ketenteraan di Libya tidak dijangka memberi kesan material ke atas bekalan pertahanan Amerika, terutama kini jet pejuang diletakkan di pangkalan di Itali, mengurangkan keperluan mengisi minyak dalam penerbangan.
– Reuters/BHOnline

SATU MELAYU:
Begitu banyak sekali US mengeluarkan modal untuk menyelamatkan rakyat Libya? Apa untungnya kepada US dalam perang ini? Wang keluar banyak, sedangkan yang mahu diselamatkan hanya rakyat yang konon dibunuh sesuka hati oleh Gaddafi?

Baik sungguh negara polis dunia itu! Tapi kenapa di Asia Barat sahaja yang US beriya-iya membantu rakyat yang konon teraniaya sedangkan mereka yang dihukum adalah rakyat yang menentang pemerintah atas hasutan kuasa barat.

Kalau setakat ini US telah berbelanja 1.67bilion dalam perang di Libya, berapakah agaknya yang perlu dibayar nanti apabila Gaddafi berjaya ditumbangkan? Dan dengan apakah rakyat Libya mahu membayar kos perang itu nanti, kalau dengan membenarkan US mengaut hasil minyak di Libya?

Kerana ‘emas hitam’ itulah yang menyebabkan US dan sekutunya beriya-iya mahu menghalau Gaddafi dan menggantikannya dengan boneka tajaan yang dicucuk hidung.

1 ulasan:

Panglima Perang Cyber berkata...

mereka mesti mengejar keuntunga dua kali ganda atas belanja yang mereka laburkan.

percaturan mereka mudah iaitu untuk minyak.

syarikat china dan rusia sudah ditamatkan sebaik sahaja kerajaan sementara berkuasa di Libya.

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog