Cina India Kaum Pendatang

Khamis, 26 Ogos 2010

Gerakan ‘Sweeping Malaysian’ dari Jakarta: APA KOMEN DAP, PKR & PAS?


DEMONSTRASI memprotes kerajaan Malaysia kerana menahan tiga anggota penguat kuasa marin Indonesia oleh Polis Marin Malaysia pada 13 Ogos lalu, semakin memmuncak. Tidak cukup dengan membaling najis manusia dan memijak Jalur Gemilang di Kedutaan Malaysia di Jakarta, kini ianya memasuki fasa baru dimana tunjuk perasaan anti Malaysia itu bertukar kepada gerakan mengusir rakyat negara ini dari negara itu pula.

Sebagaimana dilaporkan Utusan, gerakan yang diberi nama ‘Sweeping Malaysian’ itu akan bermula hari ini dan dijangka lebih ramai warga kota Jakarta akan menyertainya sebab mereka mahu mengambil kesempatan untuk mendapatkan 'duit raya' kerana semakin hampirnya sambutan Hari Raya Aidilfitri.

Maksudnya, mereka yang melakukan tunjur perasaan itu mendapat bayaran dari pihak tertentu yang bertindak sebagai dalang. Dan penganjur yang diberi tugas melakukannya pula adalah Gerakan Pemuda Pemudi Anti Malaysia iaitu salah satu cabang di dalam ‘Bendera’.

Begitulah nasib yang menimpa rakyat sebuah negara Islam terbesar di dunia – Indonesia. Kerana kesempitan hidup yang mendesak sebab tidak mempunyai peluang pekerjaan, mereka sanggup lakukan apa sahaja asalkan dapat ‘ongkosnya’, walaupun ianya boleh diibaratkan sebagai mencantas tangan yang menghulurkan rezeki kepada jutaan rakyat negara itu yang berada di negara ini.

Penulis tidak mahu mengulas mengenai tunjuk perasaan itu kerana telah banyak disiarkan oleh media massa. Kita faham, malah tersangatlah fahamnya mengapa perkara sebegitu boleh terjadi. Semuanya kerana ada dalang yang sanggup melaburkan wang untuk tugas itu.

Peliknya, kenapa Malaysia sahaja yang sering jadi sasaran? Telah banyak kali kumpulan-kumpulan tertentu di negara jiran itu, khasnya di kota Jakarta menganjurkan tunjuk perasaan memprotes dan mengecam negara kita dengan pelbagai isu yang remeh. Hinggakan kerana lagu pun mereka sanggup mengadakan tunjuk perasaan membantah Malaysia.

Begitu jugalah dengan isu amah dari negara itu yang menerima nasib malang kerana kekejaman dan layanan buruk majikan mereka di negara ini. Tapi, bukan di negara ini sahaja amah-amah dari Indonesia yang diperlakukan tanpa peri kemanusiaan oleh majikannya.

Apa kurangnya mereka yang bekerja di Singapura? Ada juga yang diperlakukan secara tidak berperikemanusiaan, malah ada yang terbunuh pun. Ada juga yang di rogol dan bermacam lagi kekejaman.

Kerajaan Singapura juga tidak kurang mengambil tindakan tegas terhadap warga Indonesia yang melakukan kesalahan di negara itu. Ada yang dipenjara dan tidak kurang juga yang dijatuhi hukam mati.

Tetapi pernahkah kita mendengar rakyat Indonesia, khasnya kumpulan yang menggelarkan kesatuan mereka sebagai ‘Bendera’ itu mengadakan tunjuk perasaan membantah, mengecam dan membakar bendera Singapura?

Setahu dan seingat penulis, tidak pernah. Bukankah pelik bin ajaib tu....

Kalau bercakap mengenai negara serumpun dan sebangsa bukan main hebat lagi. Indonesia dan Malaysia negara jiran yang akrab dan tidak boleh dipisahkan kerana kita adalah serumpun. Konon....

Untuk itu, penulis ingin menayakan kepada para pemimpin pembangkang di negara ini, terutamanya dari PKR, DAP dan juga PAS. Apa komen anda semua dan mengapa sunyi sepi tanpa berita? Kita di Malaysia mempunyai seorang yang pakar dan sangat mahir dalam selok-belok tunjuk perasaan, iaitu Saudara Anwar Ibrahim, sekutu rapat Amin Rais dari Parti Keadilan Indonesia.

Mana tunjuk perasaan para pembangkang membantah tindakan rakyat Indonesia yang membaling najis manusia dan memijak jalur Gemilang? Kenapa tidak ada memorandum untuk kedutaan Indonesia di Kuala Lumpur dari mereka yang kononnya sangat perihatin terhadap rakyat dan maruah negara bernama Malaysia ini? Mana.... mana... mana dan mana....?

Tak tahu le pulak kalau semua yang berlaku di Jakarta itu adalah disuruh atau didalangi oleh puak-puak pembangkang negara kita yang ada konteks dengan pertubuhan tertentu di sana.

Terlintas di fikiran, apakah kerana di Indonesia nama Allah boleh digunakan oleh apa juga agama, maka kerana itu bala dari Allah SWT tidak henti-henti melanda negara berkenaan? Gunung berapi tidak kerap kali meletus dan memusnahkan harta benda serta kediaman penduduknya.

Walaupun kejadian itu adalah kehendak Allah SWT tetapi, para ulama mengatakan bahawa bencana alam seperti gunung berapi, banjir besar dan taufan itu adalah bencana kerana bala daripadaNya.

Seperkara lagi yang terlintas difikiran ialah kalau di Asia Barat kekecauan timbul kerana Yahudi Israel, apakah di Nusantara juga ada kaum yang serupa dengan Yahudi yang sentiasa berfikir bagaimana mahu membesarkan jajahannya? Fikir-fikirkanlah....

Wallahualam....

Pak Sulung: Yakin tunjuk perasaan yang sedang bergelombang di kota Jakarta itu didalangi oleh pihak tertetntu dari negara jiran Indonesia sendiri. Kemantapan politik dan kekukuhan ekonomi Malaysia sangat tidak disenangi oleh puak-puak tertentu. Dan oleh kerana sebahagian kecil rakyat Indonesia boleh dibeli untuk menimbulkan kebencian yang merobek maruah sesebuah negara, maka dengan mudah mereka diperalatkan. Yang mendapat nama buruk ialah Muslim dan kaum Melayu Nusantara.
Kepada rakyat Malaysia yang bercadang melancong ke Indonesia, batlakan sahaja rancangan anda.

1 ulasan:

hangkedee berkata...

aku tak suka indon,muda lagi dipanggil PAK.goblok.maling,bangingan .

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog