Cina India Kaum Pendatang

Khamis, 12 Mei 2011

Suruhanjaya Siasatan Dengar Maklumat Baru Berbeza Daripada Inkues

SETELAH bersidang selama 60 hari, suruhanjaya yang menyiasat kematian Teoh Beng Hock, pembantu khas seorang anggota exco kerajaan Selangor hampir dua tahun lepas, melabuhkan tirainya dua hari lepas.

Kehadiran 70 saksi termasuk pakar patologi, psikiatri, ahli keluarga dan pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah menghasilkan beberapa fakta baru yang tidak didedahkan pada inkues mengenai kematiannya yang dijalankan sebelum ini.

Fakta mengenai perkahwinan, karektor sebelum dia meninggal dunia, penyelewengan dan teori kejatuhannya dari tingkat 14 Plaza Masalam di Shah Alam yang menempatkan ibu pejabat SPRM Selangor, didedahkan dengan lebih terperinci.

Penubuhan suruhanjaya itu dianggap sebagai landasan terbaik dalam usaha membersihkan nama SPRM setelah timbul spekulasi kononnya pegawai SPRM bertanggungjawab menyebabkan kematian beliau pada 16 Julai 2009 memandangkan mayatnya ditemui selepas dia disoal oleh SPRM berhubung aduan mengenai penyelewengan.

Pelantikan lima anggota suruhanjaya yang berpengalaman dilihat mampu memberi keputusan yang terbaik dan ia diharap diterima oleh semua pihak.

Suruhanjaya ini juga dilihat berbeza dengan inkues terdahulu kerana anggota suruhanjaya lebih tegas dan tidak memberi peluang kepada peguam untuk mengutarakan soalan yang tidak berkaitan dan berbentuk spekulasi kepada saksi.

Ketika inkues lalu, saksi sering diajukan soalan berbentuk andaian oleh peguam Gobind Singh Deo yang mewakili keluarga Teoh, hingga membangkitkan kemarahan dan pertikaman lidah.

Malah, prosiding inkues mengambil masa yang panjang iaitu hampir dua tahun sebelum Koroner Azmil Muntapha Abbas membuat 'keputusan terbuka' bahawa kematian Teoh bukan disebabkan bunuh diri, homisid atau melibatkan pihak ketiga.

Ekoran daripada keputusan itu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada 26 Jan lepas, mengumumkan bahawa satu suruhanjaya ditubuhkan dan laporannya diserahkan kepada Yang di-Pertuan Agong pada 25 April. Bagaimanapun tempoh penyerahan laporan itu dilanjutkan ke 24 Jun.

Sepanjang prosiding berlangsung, suruhanjaya yang dipengerusikan Hakim Mahkamah Persekutuan, Tan Sri James Foong Cheng Yuen, bersikap tegas malah cubaan peguam yang mewakili Majlis Peguam untuk mengungkai lebih mendalam mengenai isu membabitkan DAP tidak dibenarkan.

Ini kerana Foong berpendapat penubuhan suruhajaya hanya mempunyai dua tujuan iaitu mengenal pasti sama ada terdapat apa-apa ketidakwajaran dalam perjalanan siasatan oleh SPRM terhadap Teoh dan membuat siasatan tentang kematiannya.

Mengenai teori kejatuhan Teoh, tiga pakar forensik patologi memutuskan bahawa kematian disebabkan kecederaan berganda akibat jatuh dari tempat yang tinggi.

Pegawai Perubatan Forensik Hospital Sungai Buloh, Dr Shahidan Mohamed Noor, Pakar Perunding Perubatan Jabatan Forensik dari Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang, Dr Khairul Azman Ibrahim dan Pensyarah Kanan Unit Forensik Pusat Perubatan Universiti Malaya, Dr Prashant Naresh Samberkar, merupakan saksi yang sama dalam inkues.

Pendapat Dr Prashant bahawa Teoh mencangkung di tepi tingkap sebelum terjun, telah mencetuskan pelbagai reaksi.

Dr Prashant juga menyerahkan beberapa keping gambar ketika bedah siasat, dan menurut Foong, bahan bukti itu lebih baik daripada yang dimiliki polis yang ditunjukkan ketika inkues dahulu.

Seorang lagi pakar patologi, Prof Dr Peter Vanezis pula memberi keterangan bahawa tengkorak mangsa retak mungkin akibat jatuh dari tempat tinggi serta tekanan berlebihan dan beliau juga berpendapat Teoh duduk seketika di tepi tingkap sebelum jatuh.

Pakar patologi dari Tahiland, Dr Pornthip Rojanasunand, yang sebelum ini mencetuskan kontroversi kononnya Teoh berkemungkinan dibunuh, tidak lagi menyuarakan pendapat bahawa punggung Teoh ditusuk dengan objek keras serta dicekik sebelum mati.

Ketika prosiding, Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah, peguam yang mewakili SPRM, berkata Pornthip pernah memberi pandangan yang salah berhubung autopsi terhadap kematian seorang jutawan di Tahiland sehingga adik si-mati didakwa membunuh, sedangkan autopsi pertama, mendapati mangsa membunuh diri.

Prosiding pada hari terakhir pada Selasa lepas juga telah mendedahkan maklumat daripada pakar psikiatri yang berpendapat kemungkinan besar kematian Teoh disebabkan bunuh diri dan bukan disebabkan perkara lain.

Perunding Forensik Psikiatri Hospital Permai Johor, Dr Bada'iah Yahya, dan Perunding Psikiatri Jabatan Kesihatan Mental dan Psikiatri, Hospital Selayang, Dr Nor Hayati Ali berkata berdasarkan pemeriksaan forensik, tiada tanda-tanda pergelutan, darah atau senjata ditemui di pejabat SPRM yang boleh dikaitkan dengan kematian Teoh.

Mereka berpendapat fikiran Teoh tidak menentu ketika pegawai SPRM datang ke pejabatnya di bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri dan sebelum dia dibawa ke pejabat SPRM Selangor untuk disoal pada 15 Julai 2009.

Suruhanjaya itu turut dianggotai Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Abdul Kadir Sulaiman, bekas Hakim Mahkamah Rayuan Datuk T.S. Nathan, Pakar Perunding Patologi Forensik Hospital Pulau Pinang Datuk Dr Bhupinder Singh dan Dekan Fakulti Perubatan Kolej Universiti Sains Perubatan Cyberjaya Profesor Dr Mohamed Hatta Shaharom.
- Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog