Cina India Kaum Pendatang

Sabtu, 14 Mei 2011

VIDEO SEKS: Ambik kauuu! Tunggu 25 Mei.... Hishammuddin saman Anwar kerana fitnah

MENTERI Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein memfailkan saman fitnah terhadap Anwar Ibrahim berhubung penayangan video yang memaparkan aksi seks pelaku mirip seorang pemimpin pembangkang.

Writ saman setebal 23 muka surat itu difailkan melalui firma guaman Tetuan Zul Rafique & Partners pada 25 Mei lalu di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur. Dokumen tersebut diperoleh oleh pihak media melalui carian fail di pejabat mahkamah.

Kes saman berkenaan akan disebut di hadapan Pesuruhjaya Kehakiman, Vazeer Alam Mydin Meera pada 25 Mei ini.

Dalam pernyataan tuntutannya, Hishammuddin, 50, selaku plaintif mendakwa, pada 21 Mac lalu satu video lucah memaparkan beberapa orang yang tidak dikenali telah ditayangkan.

Keesokan harinya, selepas membuat laporan polis berkenaan video tersebut, Anwar yang dinamakan sebagai defendan telah bercakap kepada pihak akhbar di luar Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi.

Datuk Hishammuddin - plaintif
Plaintif mendakwa, kata-kata semasa wawancara itu yang kemudiannya diterbitkan oleh akhbar telah memfitnah dirinya serta merendah-rendahkannya dalam kapasiti beliau sebagai menteri.

Artikel itu antara lain membawa maksud, plaintif bertanggungjawab menayangkan dan mengatur penayangan video itu di Hotel Carcosa Seri Negara serta berkomplot dengan Perdana Menteri dan pihak atasan polis berhubung penayangan itu.

Plaintif berkata, pernyataan yang dibuat oleh defendan adalah benar-benar palsu terhadap beliau dan tiada kewajaran serta berniat jahat untuk merosakkan reputasi, memalukannya sebagai ahli politik sehingga menyebabkan beliau telah diheret dalam skandal umum dan dibenci.

Sehubungan itu, plaintif memohon injunksi untuk menghalang defendan daripada terus menerbitkan kata-kata fitnah itu terhadapnya serta menuntut permohonan maaf dalam akhbar kebangsaan yang dipilih oleh beliau.
Plaintif turut menuntut ganti rugi am, ganti rugi teruk dan ganti rugi teladan yang tidak dinyatakan jumlahnya serta kos.
- UtusanOnline

SATU MELAYU:
Cantikkkkkk! Hishammuddin yang kena tuduh terbabit dengan penayangan video seks berkenaan telah pun menyaman Anwar Ibrahim di mahkamah.

Rakyat tunggu macam mana pulak kau nak tepis....
Begitulah tindakan bermoral yang sepatutnya dilakukan oleh sesiapa yang mendakwa dirinya dituduh dengan sesuatu yang tidak benar. Dan bila seseorang itu merasakan tuduhan itu tidak benar, maka saman dan mahkamah adalah jalan dan tempat yang sepatutnya menjadi penentu kebenaran.

Demikian kisah video seks yang memecah-belahkan persepsi rakyat akibat penedahannya oleh Trio Datuk T.

Bila Hishammuddin dituduh terlibat sedangkan dia menafikan dirinya terlibat, beliau saman di mahkamah.

Bagaimanapun di pihak Anwar Ibrahim lain pulak jalan ceritanya. Yang dedahkan Trio Datuk T, sementara yang bersumpah laknat mengatakan pelaku lelaki dalam video itu adalah Anwar Ibrahim ialah Datuk Eskay – salah seorang anggota Trio.

Tetapi mereka tidak berani diambil tindakan saman di mahkamah oleh Anwar. Yang dilakukannya nafi sana, nafi sini dan tuduh Umno serta pelbagai nama terlibat berkonspirasi atau memfitnahnya, termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di pentas-pentas ceramah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog