Cina India Kaum Pendatang

Sabtu, 26 Mac 2011

ISU VIDEO SEKS: Zaid Ibrahim sedia beri keterangan jika dipanggil


KETUA Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA), Datuk Zaid Ibrahim bersedia memberi kerjasama jika dipanggil polis untuk merekodkan keterangannya berhubung rakaman video aksi seks yang dikaitkan dengan seorang pemimpin pembangkang.

Menurutnya, beliau tidak mempunyai sebarang masalah untuk berbuat demikian memandangkan isu tersebut kini melibatkan kepentingan rakyat dan kredibiliti pemimpin politik negara.

“Kalau polis panggil berlandaskan undang-undang, kita kena jawab. Saya terpaksalah memberikan keterangan tentang apa yang saya lihat daripada video itu.

“Tetapi kalau polis panggil, janganlah saya seorang, kena panggil juga Ahli Parlimen Sungai Petani, Johari Abdul dan rakan-rakannya,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan KITA cawangan Kedah di Sungai Petani, pada hari Jumaat.

Zaid berkata, beliau sebenarnya menonton rakaman video tersebut untuk mendapatkan gambaran lebih jelas sebelum membuat sebarang ulasan kepada umum.

“Datuk T tidak jemput, tetapi saya sendiri minta untuk melihat. Ini penting kerana sebelum saya buka mulut, saya perlu lihat dahulu. Bukan seperti kebanyakan pemimpin yang hanya bercakap dahulu dan fikir kemudian.

“Daripada apa yang saya lihat, saya memang tiada keraguan tentang rakaman itu,” katanya.

Ditanya sama ada menonton rakaman video tersebut merupakan satu kesalahan, Zaid berkata, sebagai pengamal undang-undang beliau bersedia menerima hukuman.

“Namun pada saya, ia bukan kesalahan kerana bukan bahan lucah, ia lebih kepada dokumentari. Kalaulah mereka yang dikatakan menonton itu salah, apa pula dengan pemimpin politik yang melakukan perbuatan dalam video itu, apakah dia tidak bersalah,” soalnya.

Zaid seterusnya mengulangi pendiriannya agar kerajaan dapat menyegerakan proses siasatan termasuk mewujudkan suruhanjaya bebas atau melantik pakar forensik asing.

“Ini satu isu yang melibatkan kepentingan rakyat dan rakyat berhak tahu kebenaran. Mungkin boleh muat naik ke dalam Youtube untuk membolehkan rakyat tahu, tetapi kerajaan kena pastikan video itu tulen terlebih dahulu atau sebaliknya,” jelasnya.
- Utusan

SATU MELAYU:
Begitulah caranya seorang pemimpin bercakap. Rela dan redha jika dikenakan tindakan mengikut undang-undang negara sedia ada. Bukannya melenting tak tentu hala dan menuduh pelbagai pihak dengan bermacam tuduhan konspirasi dan sebagainya.

Walhal Zaid Ibrahim adalah seorang pengamal undang-undang. Dia tahu dan faham sangat selok-belok undang-undang. Bagaimanapun dia tak melenting dan berkata dengan berhemah.

SM bukan ahli KITA. SM bukan sokong Zaid kerana kepartian. SM sokong dan puji kerana pendirian dan sikapnya yang tidak melenting dan berkata-kata dengan penuh ego sebagai mana sesetengah puak yang jumud dan fanatik terhadap seseorang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog