Cina India Kaum Pendatang

Sabtu, 26 Mac 2011

Masa depan Pas terancam akibat tindakan Hadi


TINDAKAN Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, menolak cadangan penubuhan Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat video seks yang didakwa melibatkan seorang pemimpin kanan pembangkang, boleh menyebabkan masa depan parti itu terancam.

Malah, cita-cita Pas untuk menggantikan UMNO sebagai sebuah parti nasionalis Islamik juga semakin kabur dan tidak menentu kerana, pemimpin mereka sendiri tidak berminat untuk mengetahui kebenaran, walaupun skandal itu menggoncang keyakinan rakyat terhadap Pas.

Bekas Menteri Penerangan, Tan Sri Zainuddin Maidin berkata, tindak-tanduk Abdul Hadi merupakan manifestasi krisis keyakinan diri akibat terlalu terpesona dengan karakter dan karisma hebat Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai pemimpin Islam yang dinamik.

Katanya, Abdul Hadi secara tidak langsung mengulangi kesilapan Tun Dr. Mahathir Mohamad yang gagal menduga sikap sebenar Anwar ketika membawanya masuk UMNO suatu ketika dahulu, dengan harapan untuk melumpuhkan Pas tetapi akhirnya UMNO yang hampir dilumpuhkan.

“Maka sebab itu, orang ramai tidak seharusnya merasa hairan bila pemimpin Pas seperti Abdul Hadi dan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat (Mursyidul Am) juga terpengaruh dan terus mempercayai Anwar dalam apa juga keadaan.

“Sedangkan Tun Mahathir dan Daim (Tun Daim Zainuddin) yang begitu pintar juga boleh terpesona dan terlalai dengan perwatakan serta karisma hebat yang dimiliki Anwar,” katanya dalam satu kenyataan kepada Utusan Malaysia, di sini hari ini.

Mengulas lanjut tindakan Abdul Hadi itu, Zainuddin berkata, beliau percaya Pas kini sudah mula merasai kesan akibat kesilapan besar mereka bekerjasama dengan Anwar, walaupun perkara itu tidak mahu diakui oleh pucuk pimpinan parti.

Jelasnya, ini terbukti apabila terdapat beberapa bahagian seperti Pas Bahagian Batu yang menyokong dan mendesak agar Suruhanjaya Diraja diwujudkan bagi membolehkan ketulenan rakaman video seks tersebut dikenal pasti.
- Utusan

SATU MELAYU:
Maka semakin teruklah Pas di mata orang Melayu yang berfikiran waras.
Kalau sebelum ini Nik Aziz sering terheret dalam banyak isu kontiversi kerana Anwar Ibrahim, kini Abdul Hadi Awang pula terjebak sama.

Apakah Anwar merasakan kelibat dan komentar ‘memakan diri’ oleh Nik Aziz selama ini sudah tidak mampan lagi, maka dalam isu terbaru – isu video seks, Haji Hadi pula yang diheretnya secara terpaksa untuk menunjukkan bahawa dia masih mendapat sokongan pemimpin Pas?
Atau apakah kini Hadi mahu menonjolkan dirinya sebagai presiden parti yang benar-benar seperjuangan dengan Anwar setelah sekian lama dimonopoli oleh Nik Aziz?

Entahlah! Yang pasti kepimpinan Pas semakin kalut kerana membela Anwar Ibrahim, yang semakin hari semakin banyak keburukannya didedahkan oleh bekas kawan dan rakan beliau sendiri.

Sampai bila kelentong Anwar Ibrahim akan terus menjadi?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog