Cina India Kaum Pendatang

Selasa, 12 April 2011

SURUHANJAYA SIASATAN KEMATIAN TBH: Peguam Pertikai Kredibiliti Saksi Yang Didakwa Didera SPRM

PEGUAM Datuk Seri Muhammed Shafee Abdullah yang mewakili Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM)Selasa mempertikai kredibiliti seorang saksi yang mendakwa didera secara fizikal oleh pegawai SPRM di pejabat suruhanjaya itu di Tingkat 14, Plaza Masalam, Shah Alam, tiga tahun lepas.

Isu itu timbul apabila pegawai pemasaran Kumpulan Semesta Sdn Bhd, T Sivanesan, 24, memberitahu Suruhanjaya Siasatan kematian Teoh Beng Hock bahawa beliau boleh mengeluarkan bungkusan plastik yang mengandungi beberapa ketulan ais yang diletakkan di bahagian depan seluar dalamnya dengan keadaan kedua-dua tangan bergari ke belakang.

T. Sivanesan
Keterangan daripada Sivanesan itu mendapat reaksi daripada peguam Muhammed Shafee yang turut mendakwa saksi itu hanya mereka-reka cerita mengenai gari berkenaan.

"Bagaimana Sivanesan boleh mengeluarkan bungkusan ais itu dengan tangan yang bergari ke belakang kerana dengan tubuh badan saksi yang agak besar menyukarkan beliau berbuat demikian," kata Muhammed Shafee.

Bagaimanapun, Sivanesan menjelaskan walaupun badannya agak besar namun beliau dapat mengeluarkan bungkusan berisi ais itu dengan membawa tangan yang bergari ke belakang melepasi kedua-dua hujung kakinya ke hadapan dalam keadaan duduk.

"Saya digari dengan gari berantai dan gari itu boleh dipakai oleh lapan hingga 10 orang dan rantai pemisah antara gari kiri dan kanan adalah tiga hingga empat kali lebih panjang daripada gari biasa," katanya.

Ketika disoal Muhammed Shafee berapa berat badan Sinavesan ketika kejadian, Sivanesan berkata:"Berat badan saya antara 85 hingga 87 kilogram berbanding berat badan sekarang antara 95 hingga 97 kilogram.

Muhammed Shafee
Muhammed Shafee kelihatan terkejut dengan jawapan yang diberikan oleh Sivanesan dan kemudiannya membandingkan berat badan beliau yang hanya 80 kilogram.

Sementara itu, Sivanesan turut ditegur oleh pengerusi suruhanjaya, Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri James Foong Cheng Yuen supaya memberi keterangan yang benar dalam prosiding itu selepas Sivanesan memohon kepada suruhanjaya untuk merujuk kepada laporan polis yang dibuat pada 11 Sept 2008.

Foong: "Kenapa nak rujuk laporan polis, ini kes serius tak kan kamu sudah lupa, adakah kamu biasa kena pukul dengan pegawai SPRM ataupun polis?
Sivanesan: "Tidak. Ini pertama kali saya kena pukul, mana boleh lupa...saya hanya rujuk laporan itu sahaja.

Teguran daripada Foong mendapat reaksi daripada seorang anggota panel suruhanjaya itu, bekas Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Abdul Kadir Sulaiman yang turut menegur Sivanesan supaya bercakap benar dan jangan mereka-reka cerita.

"Cuba cerita yang betul kerana yang salah akan dihukum dan yang menipu juga akan dihukum," kata Abdul Kadir.

Selain itu, Sivanesan yang sebelum ini pernah memberi keterangan dalam inkues Teoh di Mahkamah Shah Alam berkata, pada 4 Sept 2008, berkata beliau dibawa ke pejabat SPRM Selangor untuk disoal siasat dan mendakwa telah didera secara fizikal oleh empat hingga enam pegawai SPRM.

Beliau berkata, antara bentuk penderaan yang dialaminya termasuklah ditampar, ditumbuk di seluruh badan, dirotan di bahagian kemaluan dan dibelasah dengan menggunakan besi siling yang dibalut dengan kertas surat khabar.

Teoh, 30, setiausaha politik exco Selangor Ean Yong Hian Wah, ditemui mati pada 16 Julai 2009 di koridor tingkat lima Plaza Masalam, Shah Alam, Selangor selepas memberi kenyataan di pejabat SPRM yang terletak di tingkat 14 bangunan itu.

Selain Foong dan Abdul Kadir, suruhanjaya itu bekas Hakim Mahkamah Rayuan Datuk T.S. Nathan, Pakar Perunding Patologi Forensik Hospital Pulau Pinang Datuk Dr Bhupinder Singh dan Dekan Fakulti Perubatan Kolej Universiti Sains Perubatan Cyberjaya, Profesor Dr Mohamed Hatta Shaharom.

Prosiding bersambung esok.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog