Cina India Kaum Pendatang

Sabtu, 16 April 2011

PRN SARAWAK: Bahan berfikir sebelum mengundi....

MULAI jam 8 pagi ini para pengundi negeri Sarawak akan keluar mengundi untuk memilih wakil dan parti politik yang diamanahkan mentadbir negeri selama lima tahun lagi.

Setelah sepuluh hari kempen diadakan, bermacam cerita dan janji yang telah diluahkan kepada rakyat Sarawak oleh calon-calon bertanding dan pemimpin-pemimpin mereka. Ada puji dan tidak kurang juga yang mengutuk lawan masing-masing.

Sebagaimana dilaporkan pelbagai media, kempen PRN ke-10 Sarawak ini dianggap sebagai pertarungan paling hebat.

Ianya jadi begitu hebat kerana puak pembangkang dari Semenanjung Tanah Melayu terdiri daripada PKR, DAP dan PAS turun habis-habisan bagi merampas negeri Sarawak daripada Barisan Nasional. Kehebatan kempen oleh pemimpin mereka menenggelamkan pembangkang tempatan Sarawak – SNAP, yang gagal dipujuk untuk bekerjasama oleh PKR dan DAP.

Sebagai panduan kepada para pengundi yang akan mengundi nanti, sila fikir dan ambil iktibar daripada kisah seekor anjing kelahiran Sarawak yang sempat dirakam aksinya ketika kemerihan suasana kempen rancak dengan pelbagai bendera, poster dan kain rentang yang mungkin agak asing kepada haiwan berkenaan.

Mungkin anjing ini tidak dapat menerima kemeriahan bahan kempen yang mewarnai bandar dan kampung di Sarawak itu dengan pelbagai warna dan lambang parti.

Kerana bosan dan marah dengan kemeriahan itu, anjing ini telah bertindak sendirian dengan meruntun turun kain rentang PKR.

Sebagai bahan berfikir untuk para pengundi yang akan mengundi awal pagi nanti, persoalan yang seharusnya timbul difikiran masing-masing ialah kenapa anjing ini memlilih kain rentang PKR untuk diruntunnya turun menyembah bumi?

Apa pengajaran atau iktibar yang cuba dizahirkan oleh haiwan cerdik ini? Dan ianya bukan satu joke atau sekadar bahan ketawa, tapi ada yang tersirat disebalik aksi haiwan ini.
Fikir-fikirkanlah....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog