Cina India Kaum Pendatang

Isnin, 11 April 2011

PERANG LIBYA: Askar Libya tembak 2 helikopter. Pasukan pro-Gaddafi dakwa tumpaskan jentera AS digunakan pemberontak

PASUKAN pemberontak membawa tenteranya yang tercedera di Ajdabiyah, semalam. - REUTERS
TENTERA kerajaan Libya berkata ia berjaya menembak jatuh dua helikopter buatan Amerika digunakan pemberontak di timur negara itu semalam – Ahad.

Timbalan Menteri Luar, Khaled Kaim yang mengesahkan kejadian itu bagaimanapun mengecam masyarakat antarabangsa kerana membiarkan pemberontak menggunakan pesawat walaupun zon larangan terbang sudah dikuatkuasakan.

“Pemberontak secara jelas mengingkari Resolusi 1973, membabitkan zon larangan terbang. Mereka menggunakan dua helikopter Chinook dan berjaya ditembak jatuh di Brega.

“Kami mempunyai soalan untuk tentera pakatan. Adakah resolusi ini hanya untuk kerajaan Libya atau untuk semua pihak di Libya?” katanya.

Laporan itu bagaimanapun tidak mendapat pengesahan pemberontak tetapi wartawan di lokasi peperangan melaporkan melihat sekurang-kurangnya sebuah helikopter bertempur bagi pihak mereka, kelmarin manakala rekaannya lebih menyerupai buatan Russia.

Kebanyakan pesawat yang digunakan pemberontak atau kerajaan Libya adalah buatan Russia. Bagaimanapun Direktori Angkatan Udara Dunia 2008, menyatakan Libya mempunyai 20 helikopter Chinook yang digunakan untuk mengangkut jentera berat.

Walaupun tentera kerajaan Libya masih memiliki kebanyakan pesawat tentera di negara itu, sebilangannya berjaya dirampas pemberontak, apabila beberapa unit tentera udara di timur berpaling tadah.

Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) yang menguatkuasakan zon larangan terbang berkata ketetapan itu adalah untuk kedua-dua belah pihak. Kelmarin, ia memintas sebuah jet pejuang MiG-23 milik pemberontak dan memaksanya kembali ke pangkalan.

Tentera NATO bagaimanapun meneruskan serangan udara ke atas pasukan Gaddafi kelmarin, sebelum memusnahkan 17 kereta kebal dan merosakkan sembilan yang lain.

Kelmarin, pemberontak yang cuba mara ke Brega, bertempur dengan tentera kerajaan dan terpaksa berundur ke Ajdabiya menyebabkan sekurang-kurangnya 11 orang terbunuh.
– AP/BHOnline

SATU MELAYU:
Demikian sikap dwi standad pihak kuasa Barat yang mahu menjajah Libya. Larangan PBB mengenai ‘larangan terbang’ hanya untuk tentera atau pihak Libya sahaja, sedangkan pihak mereka dan konco mereka dibolehkan.

Inilah akibatnya apabila umat Islam di sesebuah negara tidak bersatu. Mereka mudah diperalat dan tidak dapat berfikir panjang kerana emosi yang diapi-apikan oleh puak penjajah zaman moden.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog