Cina India Kaum Pendatang

Ahad, 24 April 2011

Elak dari terjebak jadi ‘Kaldai Dadah’: Rakyat Malaysia perlu waspada dengan warga Afrika

SEKAT atau 'block' (halang) warga Afrika daripada menjadi rakan Facebook dan tindakan itu mungkin menyelamatkan anda.

Itu nasihat Timbalan Menteri Luar, Datuk Richard Riot, yang mendedahkan taktik terbaru warga asing untuk menjadikan rakyat Malaysia sebagai keldai dadah atau melakukan jenayah lain menerusi laman sosial Facebook.

Oleh itu, katanya, orang ramai jangan terlalu mempercayai rakan yang baru dikenali, terutama menerusi Facebook, sehingga ada yang terpengaruh menjadi ‘keldai dadah’ atau melakukan jenayah lain, walaupun pihak berkuasa berkali-kali memberi amaran mengenai sindiket yang mendalanginya.

Datuk Richard Riot
Beliau kesal kerana kebanyakan kes jenayah membabitkan rakyat Malaysia di luar negara adalah akibat diperalatkan pihak lain bagi perbuatan seperti menyeludup dadah, walaupun ada yang baru saja mengenali satu sama lain.

“Antara 1991 hingga 31 Mac lalu, 1,880 warga Malaysia ditahan di luar negara atas pelbagai kesalahan, termasuk 833 orang atas kes berkaitan dadah, kebanyakannya dari kawasan luar bandar, berusia antara 20 hingga 30 tahun, tiada rekod jenayah dan menganggur atau daripada golongan berpendapatan rendah.

“Dalang perbuatan ini kebanyakannya warga Afrika yang menyasarkan pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) dan ibu tunggal menggunakan Facebook. Justeru, saya syorkan pengguna Facebook jangan layan atau ‘block’ (halang) warga Afrika daripada memasuki laman sembang mereka.

“Saya juga musykil kenapa dadah yang diseludup ini tidak dikesan ketika dibawa keluar dari sini supaya tidak perlu kita berurusan dengan kerajaan asing,” katanya pada sidang media selepas merasmikan hari keluarga Wisma Putra di Putrajaya, semalam.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kes terbaru, Rabu lalu membabitkan pelajar kejururawatan kolej swasta di Damansara, Marylyne Sandra Sapat, 22, ditahan pihak berkuasa China kerana menyeludup 100 biji dadah jenis heroin dengan menelannya.

Mangsa dipercayai ditawarkan RM5,000 untuk menyeludup dadah berkenaan oleh rakan Facebook lelaki warga Afrika yang hanya dikenali sebagai Chimezie Michael dalam akaun Facebook.
- BHOnline

SATU MELAYU:
Agak pelik untuk difikirkan bagaimana masih terdapat warga negara ini yang terjebak jadi ‘kaldai dadah’ warga Afrika, sedangkan media di negara ini cukup memberikan berita mengenai mangsa yang merengkok dalam penjara-penjara di luar negara.

Adakah semua ini terjadi kerana para remaja atau mereka yang terjebak itu tidak mendengar, membaca dan melihat berita-berita mengenainya melalui media massa? Astik dok dengar lagu-lagu dan filem melalui CD jerrr? Kalau baca pun hanya baca mengenai hiburan semata-mata? Atau sememangnya mereka tertekan kerana tamakkan wang ringgit dan berfoya-foya?

Inilah yang jadi masalah...

Beringat sebelum kena, berjimat sebelum habis.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog