Cina India Kaum Pendatang

Jumaat, 20 Mei 2011

Layan Anwar seperti rakyat biasa?

Dominique Strauss-Kahn telah meletakkan jawatannya sebagai Pengarah Urusan IMF kerana tuduhan melakukan serangan seksual....
SEMUA pihak perlu menjadikan kes jenayah seksual yang dihadapi oleh Pengarah Urusan Dana Kewangan Antarabangsa (IMF), Dominique Strauss-Kahn sebagai contoh kerana tiada layanan istimewa diberikan kepadanya.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, pihak berkuasa Amerika Syarikat (AS) bertindak cepat dengan menangkap, menggari dan meletakkannya di dalam lokap ekoran dakwaan melakukan serangan seksual terhadap seorang pengemas bilik hotel.

"Tiada saksi lain dan tiada rakaman CCTV atau kamera tersembunyi tetapi pihak polis bertindak cepat. Bukan itu sahaja, dia juga tidak dibenarkan diikat jamin dan akan didakwa esok (Jumaat) walaupun cuba menafikan tuduhan tersebut," katanya kepada Utusan Malaysia, di Kuala Lumpur, Khamis.

Menurutnya, Strauss-Kahn bukan calang-calang individu malah beliau merupakan antara orang paling berpengaruh di dunia dan bakal dicalonkan sebagai Presiden Perancis.

"Dalam soal tuduhan jenayah itu, tiada keistimewaan diberikan terhadap beliau. Keadaan itu sama juga dengan Presiden Itali yang didakwa kerana mengadakan hubungan seks dengan pelacur Maghribi.

 "Tetapi dalam kes liwat dan video seks yang didakwa membabitkan Anwar Ibrahim, orang yang kena tuduh menggunakan rakyat, pentas ceramah politik dan demonstrasi jalanan untuk mempertahankan diri dan proses mahkamah dipermainkan sehingga berlaku penundaan hampir dua tahun.

"Diharap dalam proses bela diri tiada keistimewaan akan diberi sehingga tertangguh pula sampai dua tahun lagi.

"Pihak berkuasa sama ada polis dan Peguam Negara perlu tegas walaupun Anwar orang ternama tetapi apa beza beliau dengan Strauss-Kahn, Silvio Berlusconi ataupun Ariel Peter Pan," katanya.

Kata Mohd. Puad , Anwar perlu dilayan seperti rakyat biasa yang didakwa di mahkamah.
- UtusanOnline

SATU MELAYU:
No comen, sebab yang cakap ini adalah seorang Timbalan Menteri.

Setahu SM, kalau ada mana-mana rakyat negara ini yang gagal bayar cukai pendapatan atau diisytihar muflis oleh mahkamah, orang itu tidak boleh ke luar negara walaupun dia memiliki pasport Malaysia. Pihak Imigeresen akan menahannya untuk ke luar negara semasa melalui pemeriksaan jabatan berkenaan sebelum dia boleh berangkat.

Keadaan Anwar Ibrahim lain. Dia boleh terbang ke mana sahaja sesuka hati malah boleh menghentam pihak kerajaan di luar negara sesuka hati dia. Dia juga boleh mendapatkan khidmat China Doll di mana-mana tempat yang dia suka di luar negara sana. Dia juga bebas mengunjungi kekasihnya- Suka, di Jakarta pada bila-bila masa di teringin.

Sama ada Anwar rakyat biasa atau tidak, terserahlah kepada persepsi rakyat....

Yang SM rasa bimbang ialah apabila segelintir rakyat beranggapan: Kerajaan khasnya DS Najib dan sepupunya – Hishammuddin, takutkan Anwar Ibrahim.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog