Cina India Kaum Pendatang

Jumaat, 20 Mei 2011

Polis Pulau Pinang Teruskan Siasatan Kesan Anggota Sindiket Dadah

POLIS Pulau Pinang akan menjalankan siasatan terperinci untuk mengesan lebih ramai anggota sindiket dadah berikutan rampasan dadah bernilai lebih RM10.5 juta yang didedahkan semalam.

Ketua Polis negeri Timbalan Pesuruhjaya Datuk Wira Ayub Yaakob berkata penyiasatan kes itu masih belum selesai dan polis akan meneruskan usaha untuk menjejaki anggota sindiket itu.

"Kami akan mencuba apa sahaja dalam usaha memerangi jenayah dan dengan risikan yang kami ada sekarang, kami akan meneruskan penyiasatan," katanya kepada pemberita selepas menghadiri taklimat media tentang 'International Security Seminar 2011' di George Town, hari Khamis.

Pada sidang media semalam, polis mendedahkan rampasan pelbagai narkotik bernilai kira-kira RM10 juta dan membongkar enam makmal memproses dadah di kawasan perumahan berikutan penahanan 14 suspek berumur antara 28 dan 52 tahun.

Beliau berkata anggota pasukan itu perlu meningkatkan keupayaan mereka dan menjalin kerjasama dengan agensi penguatkuasa yang lain, sektor swasta, badan bukan kerajaan (NGO) dan masyarakat untuk membanteras jenayah.

Ditanya adakah polis akan mengambil tindakan terhadap pemilik rumah yang menyewakan rumah mereka, Ayub berkata semuanya bergantung kepada siasatan yang dijalankan dan bukti yang ada.

"Trend telah berubah dan sindiket dadah sekarang, lebih suka menyewa premis yang lebih kecil di kawasan perumahan bagi mengelak daripada dicekup pihak berkuasa tetapi kami hanya boleh mengambil tindakan terhadap mereka yang melanggar undang-undang," katanya.

Operasi bersama Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Bukit Aman dan Pulau Pinang bermula Khamis lepas, polis merampas syabu (16.9kg), heroin tulen (18.65kg), heroin (54.16kg), ketamin (16.36kg), serbuk ecstasy (7.82kg), candu (350 gram), ganja (lima gram), ephedrine (109kg), 112,080 pil 'WY' dan 12,650 pil ecstasy.

Pihak polis juga menyita 11 kenderaan, barang kemas, jam tangan, wang tunai tempatan dan antarabangsa, komputer riba serta kamera berjumlah RM666,132, dan semua harta yang dirampas kini disiasat mengikut Akta Dadah Berbahaya (Pelucut Hak Harta).

Turut dirampas peralatan memproses bahan terlarang itu, sepucuk pistol jenis Auto Ilama dan 77 butir peluru hidup.

Bernama difahamkan tempoh reman kesemua suspek yang sepatutnya tamat hari ini, telah disambung sehingga 26 Mei ini untuk siasatan mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 yang jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman mati mandatori.
- Bernama

SATU MELAYU:
Kebanyakan yang menjadi penagih dadah di negara ini semuanya anak Melayu. Kerana ketagihan dadah bermacam masalah sosial timbul. Pengedar dadah secara kecil-kecilan yang menyampaikan bekalan kepada anak muda Melayu, juga orang Melayu.

Semuanya tertangkap dan didakwa hingga dijatuhi hukuman gantung sampai mati. Sedangkan yang memproses dadah secara besar-besaran adalah warga asing dan rakyat Malaysia kaum bukan Melayu. Kebanyakan mereka lepas bebas kerana licik dan pintar menyembunyikan kegiatan.

Bagaimanapun, hasil kesedaran kerajaan yang menjadikan jenayah dadah sebagai salah satu matlamat utama transformasi kerajaan, ramai jerung-jerung yang memproses dadah di negara ini telah diberkas.

Alhamdulillah. Tahniah dan terima kasih.

Bagaimanapun, rakyat berharap kesemua mereka yang tertangkap dan terdakwa dapat dibuktikan jenayahnya di mahkamah dan berjaya dijatuhi hukuman mati di tali gantung penjara.

Jika gagal atau tak dengar khabar berita, persepsi rakyat akan jadi lain dan pihak berkuasa akan diperlekeh....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog