Cina India Kaum Pendatang

Ahad, 15 Mei 2011

Setelah berjaya menjadikan Singapura sebuah negara sendiri, Kuan Yew, Chok Tong bersara

Lee Kuan Yew (kiri) dan Goh Chock Tong mengangkat sumpah semasa pembentukan kerajaan baru di Istana Presiden, Singapura pada 12 Ogos 2004. – REUTERS
MENTERI Mentor Singapura, Lee Kuan Yew dan Menteri Kanan, Goh Chok Tong pada Sabtu mengumumkan peletakan jawatan mereka dari Kabinet bagi memberi peluang kepada pemimpin generasi muda menentukan masa depan politik republik ini.

Pengumuman mengejut itu dibuat seminggu selepas pihak pembangkang meraih kejayaan paling besar dalam pilihan raya umum negara sejak Parti Tindakan Rakyat (PAP) memerintah lebih 50 tahun lalu.

“Kami telah mengkaji situasi politik masa kini dan memikirkan bagaimana ia akan memberi kesan kepada masa depan.

“Selepas keputusan pilihan raya lalu yang menyaksikan satu titik perubahan, kami memutuskan untuk melepaskan semua jawatan dalam Kabinet dan memberi peluang kepada menteri-menteri lebih muda untuk mendekati golongan muda dalam menentukan hala tuju negara,” kata mereka dalam satu kenyataan bersama.

Perdana Menteri, Lee Hsien Loong dijangka membentuk kerajaan baru dalam masa terdekat selepas memenangi pilihan raya pada 7 Mei lalu.

Walaupun PAP memenangi 81 daripada 87 kerusi yang dipertandingkan, pihak pembangkang buat pertama kalinya berjaya menggoyahkan kekuatan parti pemerintah dengan mengurangkan majoriti undian.

Kuan Yew, 87, adalah Perdana Menteri Singapura dari tahun 1959 hingga 1990, sebelum digantikan oleh Chok Tong sehingga 2004.

Kedua-dua mereka memenangi kerusi Parlimen pada pilihan raya 7 Mei lalu dengan PAP memenangi 60 peratus undi, merosot berbanding 67 peratus semasa pilihan raya 2006 dan 75 peratus pada pilihan raya 2004.
Parti Pekerja pula memenangi enam kerusi, jumlah paling banyak diperoleh parti pembangkang sejak negara ini merdeka.
– Utusan/AFP/AGENSI

SATU MELAYU:
Apakah kerana pemimpin Melayu di zaman 'Singapura di langgar todak' bersikap zalim dan kejam terhadap Hang Nadim kerana hasad dengki, maka keturunan Melayu di Temasek terus musnah oleh todak-todak daripada negara China?
 Begitulah teraturnya politik kaum imigran Pulau Temasek mengekalkan kuasa. Setelah pengasas Republik Singapura – Lee Kuan Tew, yakin anaknya mampu meneruskan legasi kekuasaan yang diasaskannya dia dan rakannya Goh Chok Tong pun mengundurkan diri dari kabinet selaku Menteri Mentor dan Menteri Kanan.

Walaupun tidak berada dalam kabinet yang bakal ditubuhkan nanti, kedua-dua mereka tetap kekal sebagai wakil rakyat atau ahli perlimen.

Kejayaan Lee mendesiplinkan rakyatnya dalam berpolitik memungkinkan beliau yakin arah tuju republik itu mampu diteruskan mengikut acuan ciptaannya.

Ketertiban berkempen oleh pihak pembangkang menyerlahkan betapa warga imigran Singapura berjaya menjaga kesusilaan berpolitik demi bangsa atau kaum yang menguasai negara berkenaan.

Cina Singapura bukannya macam Melayu di Malaysia. Kalau berpolitik dan kerana fahaman politik, sanggup berpecah-belah sesama kaum bagaikan ‘berpatah arang, berkerat rotan’.

Itulah yang membezakan percaturan dan desiplin politik antara kaum mendatang dari tanah besar China dengan kaum pribumi di Nusantara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog