Cina India Kaum Pendatang

Isnin, 18 April 2011

Padan Muka: Hanya dua wakil Cina dalam kerajaan negeri

PRESTASI teruk Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) dalam Pilihan Raya Negeri Sarawak Ke-10 kelmarin mencetuskan keadaan di mana masyarakat Cina hanya mempunyai dua wakil dalam kerajaan negeri.

Diandaikan kerajaan negeri memutuskan untuk mengekalkan kuota Cina, Timbalan Setiausaha Agung SUPP, Datuk Wong Soon Koh kemungkinan mengambil alih jawatan Timbalan Ketua Menteri daripada presiden parti, Tan Sri Dr. George Chan Hong Nam, yang tewas di kerusi Piasau.

Wong, merupakan menteri dalam Kabinet negeri yang lepas, memenangi kerusi Bawang Assan, adalah lebih senior antara dua pemimpin SUPP yang berjaya itu.

Seorang lagi pemimpin itu ialah Datuk Lee Kim Shim, yang berjaya memenangi kerusi Senadin, kemungkinan dilantik menteri penuh.

SUPP mempunyai dua menteri dan empat menteri muda dalam pentadbiran kerajaan negeri sebelum ini.

Jika kuota itu dikekalkan, empat lagi calon SUPP yang menang dalam pilihan raya negeri akan dilantik menteri muda. Tetapi keempat-empat mereka ialah Bumiputera: Ranum Mina di Opar, Dr. Jerip Susil di Bengoh, Dr. Johnical Rayong di Engkilili dan Datuk Francis Harden Hollis di Simanggang.

Bagaimana pula dengan perubahan dalam parti? Topik ini banyak dibincangkan oleh pemimpin SUPP termasuk Hong Nam, yang bukannya presiden SUPP yang pertama ditewaskan oleh DAP.

Ketuanya sebelum itu, Timbalan Ketua Menteri Tan Sri Dr. Wong Soon Kai ditumpaskan oleh Pengerusi DAP Sarawak Wong Ho Leng di Bukit Assek pada 1996.

Dr. Hong Nam rapat dengan Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud, berikutan anak lelaki Taib berkahwin dengan anak perempuannya.

Ini menjadikan beliau sasaran pembangkang, khususnya DAP, untuk mengeksplotasi sentimen anti-Taib di kawasan bandar majoriti Cina.
- Bernama

SATU MELAYU:
Kalau tiada langsung wakil Cina dalam kerajaan BN di Sarawak lagi bagus.
Manusia jenis tak sedar diri dan tak pernah berterima kasih seperti yang mereka buktikan melalui PRN itu sepatutnya diajar erti bersyukur.
Puak yang tidak pernah cukup dengan apa yang mereka nikmati di bumi Sarawak berlagak bagaikan Yahudi.
Biarkan mereka terjun dengan labu-labunya.
Biarkan mereka menelan slogan 'No BN No Problem' yang dilaung-laungkan pembangkang DAP semasa berkempen baru-baru ini.
Kepentingan kaum bumiputera yang kekal setia dengan BN hendaklah 'didahulukan'.
Biarkan.... biarkan....

3 ulasan:

Yazeed Muhammad berkata...

Setuju..sangat-sangat setuju.

Inilah masa terbaik untuk mengajarkan kepada mereka erti bersyukur.

Harap2 Tan Sri Taib tidak melantik walau SEORANG wakil cina dalam kerajaan negeri Sarawak.

Biar mereka tersentak kalaupun tidak sedar diri..

Mael Hashim berkata...

Memang orang Cina boleh hidup tanpa BN. Dulu sebelum merdeka mana ada BN dan mereka boleh bina rangkaian perniagaan mereka. Sudahlah, jangan pedulikan mereka. Siapalah orang bumiputera yang nak bagi mereka jalan hidup senang, mereka lagi pintar cari makan.

Melayu Raya berkata...

Mereka ini ibarat kacang lupa kulit.Apa pun diberi masih tak cukup kerana mereka dah cukup kaya, lupa daratan!! Melayu dan Bumiputra masih lagi papa kedana..BN perlu tolong Melayu dan Bumiputra yg jadi penyokong tegar UMNO dan PBB!!

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog