Cina India Kaum Pendatang

Sabtu, 23 April 2011

PAP kena hentam melalui kempen siber....

SEORANG pengguna membaca profil Tin Pei Ling, 27, calon termuda PAP bagi pengundian bulan depan.
Pemerintah Singapura pergiat kempen hadapi pembangkang menjelang undi 7 Mei

APABILA Parti Tindakan Rakyat (PAP) memperkenalkan calon muka baru wanita berusia 27 tahun sebagai seorang daripada calonnya untuk pilihan raya bulan depan, ia sebagai harapan untuk menarik pengundi muda Singapura.

Tetapi, taktik itu tidak menjadi apabila calon itu, perunding pengurusan, Tin Pei Ling dan PAP diserang dalam internet daripada loghat bahasanya hingga gambarnya dalam Facebook menunjukkan beliau bergaya dengan beg tangan mewah.

Adalah jelas, parti pemerintah itu menghadapi kempen pilihan raya paling ‘panas’ menjelang pengundian 7 Mei depan selepas larangan kempen politik secara online ditarik balik ketika ramai penduduknya menggunakan media baru.

Disebabkan pengharaman iklan panjang mengenai pilihan raya di media cetak dan penyiaran, pembangkang yang hanya mempunyai dua daripada 84 kerusi di Parlimen, menggunakan internet untuk mencapai 2.35 juta pengundi.

Setiausaha Agung Parti Demokratik Singapura (SDP) yang juga parti pembangkang, Chee Soon Juan, berkata media sosial membantu melangkau akhbar pro PAP dan televisyen.

“Untuk SDP, ia penting bagi kami di Singapura kerana semua dikawal oleh parti pemerintah,” katanya sambil mengakui kesan media sosial hanya dalam jangka pendek.

“Ini adalah kali pertama alat ini digunakan, ia agak baru, mungkin mengambil masa sebelum suasana politik boleh disesuaikan dengan suasana elektronik,” katanya.

Tidak hairanlah, PAP yang memerintah sejak 1959 turut menggunakan internet dan media sosial lain untuk mempertahankan kedudukan dengan menyiarkan lebih 200 video memaparkan menteri bergambar dengan bayi bagi profil Facebook mereka.

Walaupun kempen secara rasmi belum dimulakan, sejak minggu lalu, semua parti politik menggunakan Facebook, Twitter, blog dan laman web sendiri untuk mempromosi diri dan calon lain.

“Orang ramai mendapat maklumat politik secara langsung sama ada menerusi rangkaian sosial, adalah wajar ahli politik menarik pengundi menerusi saluran ini,” kata pengasas bersama firma perniagaan perisikan, Brandtology, Kelly Choo.
– AFP/BHOnline

SATU MELAYU:
Walaupun Singapura dianggap sebagai sebuah negara kota yang maju dan membangun jauh lebih baik daripada negara kita Malaysia, tapi jelas kongkongan politik oleh pemimpin PAP dari segi kebebasan bersuara sangatlah memalukan.

Bayangkan sebagai sebuah negara yang dikatakan maju itu tidak membenarkan kempen pilihan raya disalur melalui media baru. Cuma baru-baru ini sahaja dibenarkan, hinggakan kepada rakyat Singapura berkempen melalui internet dianggap sebagai satu perkara baru.

Mungkinkah pemimpin PAP berasa malu dengan perkembangan politik dan kebebasan bersuara di negara kita yang jauh lebih bebas dan terbuka ketika kempen pilihan raya, maka larangan berkempen melalui internet ditarik balik?

Di Malaysia pembangkang boleh kata apa sahaja dan kutuk pemimpin pemerintah dengan pelbagai fitnah dan kata-kata kesat melalui internet. Bukan sahaja ketika kempen pilihan raya, malah sepanjang masa. Ketika pilihan raya sudah selesai pun pihak penyokong pembangkang boleh kata apa sahaja.

1 ulasan:

Unknown berkata...

Salam..harap dapat dilink blog KL BOYZ disini..
http://klboyzwangsa.blogspot.com

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog