Cina India Kaum Pendatang

Sabtu, 23 April 2011

Ulang-alik ke China bawa dadah: 2 Penyeludup Eramin RM3.37 juta Tumpas....

LIAH (kanan) menunjukkan Eramin 5 dalam bagasi yang dirampas LCCT, Sepang, semalam.
RAHSIA dua lelaki tempatan yang berkunjung antara lima hingga enam kali sebulan ke China, akhirnya terbongkar apabila ditahan sebaik tiba di Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT) Sepang dengan 35 kilogram (kg) atau 168,480 biji Eramin 5 bernilai RM3.37 juta dijumpai dalam beg mereka, Rabu lalu.

Mereka yang berumur dalam lingkungan 20-an dan 30-an itu ditahan secara berasingan dalam operasi Cawangan Narkotik Kastam Diraja Malaysia (KDRM) jam 4.45 petang selepas menaiki penerbangan sama dari Shenzhen.

Siasatan awal kastam mendapati kedua-dua penyeludup dadah itu berkunjung ke bandar raya selatan China sejak beberapa tahun lalu dengan setiap kunjungan hanya dua atau tiga hari.

Dalam tangkapan kali ini, mereka ke Shenzhen Isnin lalu dan pulang pada Rabu.

Timbalan Pengarah Kastam Cawangan Narkotik KDRM, Liah Omar, berkata penahanan mereka yang berasal dari Negeri Sembilan itu juga adalah yang pertama membabitkan warga tempatan tahun ini, berbanding sebelum ini penyeludupan dadah sering dilakukan warga asing.

“Lelaki berumur 20-an ditahan hasil pemantauan dan pemeriksaan terhadap penumpang yang tiba dari Shenzhen dan apabila dua begnya diperiksa, kami berjaya mengesan 12 bungkusan plastik yang mengandungi Eramin 5 seberat 23.4kg dengan nilai pasaran kira-kira RM2.25 juta.

“Lelaki kedua berusia 30-an ditahan apabila di dalam begnya ditemui enam plastik mengandungi Eramin 5 seberat 11.7kg dengan nilai pasaran RM1.12 juta,” pada dalam sidang media di Pejabat Cawangan Narkotik KDRM di sini, semalam.

Liah berkata, bagasi berkenaan mempunyai ruang rahsia untuk menyorok dadah, manakala kertas karbon ditampal untuk menyukarkan ia dikesan ketika melalui mesin pengimbas, tetapi pengalaman kakitangan Cawangan Narkotik berjaya mengesan taktik itu.

Katanya, kedua-dua lelaki dipercayai menganggotai sindiket penyeludupan dadah yang sama, manakala Eramin 5 yang biasanya berwarna merah kini bertukar hijau dipercayai untuk mengelirukan pihak berkuasa.

“Mereka direman hingga 25 April dan disiasat mengikut Akta Dadah Berbahaya 1952 yang jika sabit kesalahan boleh dihukum gantung mandatori,” katanya.

Orang ramai boleh menyalurkan maklumat mengenai penyeludupan dadah di talian bebas tol 1-800-88-8855 atau 06-7917792/7587.
- BHOnline

SATU MELAYU:
Bagitulah caranya sebahagian kaum pendatang negara ini memperoleh kekayaan melimpah ruah yang membolehkan mereka menguasai ekonomi negara sejak dulu, kini dan selamanya.

Apa yang lebih mendukacitakan, kegiatan seperti inilah yang membuka ruang kepada berleluasanya rasuah di negara bertuah ini.

Alhamdulillah, kepimpinan DS Najib Tun Razak menyedari hakikat ini dan bertindak tegas melalui tranformasi kerajaan yang berhasrat menghapuskan rasuah sebagai salah satu matlamat utamanya.

InsyaAllah, keseimbangan ekonomi antara kaum di negara ini akan dapat ditingkatkan jika usaha mencegah rasuah ini berjaya.

Kekayaan kaum tertentu yang dikaut melalui pelbagai kegiatan haram menyebabkan usaha kerajaan menseimbangkan tahap ekonomi antara kaum tidak akan berjaya sampai dunia ini kiamat.

Bagaimanapun, setakat ini rakyat belum mendengar berita mengenai hukuman ‘gantung sampai mati’ dikenakan terhadap penyeludup-penyeludup dadah secara besar-besaran itu. Yang sering didengar hukuman itu hanya terkena kepada pengedar dadah kecil-kecilan yang terdiri daripada kaum Melayu.

Mungkin, siasatan terhadap kes-kes penyeludup dadah bernilai puluhan juta ringgit yang dibantaras agensi berkaitan sejak akhir-akhir masih belum selesai untuk dihadapkan di mahkamah.

Rakyat menunggu berita penghukuman ke atas mereka, tidak kira mereka warga tempatan atau asing. Yang penting kemasukan dadah secara besar-besaran ke negara ini oleh penjenayah berkenaan mestilah menerima hukuman setimpal.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog