Cina India Kaum Pendatang

Selasa, 5 April 2011

SURUHANJAYA SIASATAN KEMATIAN TBH: Tiada Penderaan Fizikal Oleh Pegawai SPRM Ketika Temu Bual Saksi


AHLI Majlis Perbandaran Kajang, Tan Boon Wah, Rabu memberitahu Suruhanjaya Siasatan kematian Teoh Beng Hock bahawa pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak menggunakan penderaan fizikal ketika menemubual beliau pada 15 Julai 2009.

Katanya pegawai SPRM berkenaan hanya menggunakan pendekatan psikologi dan menganggap keadah itu bertujuan untuk mendapatkan kebenaran.

Ahli perniagaan itu menjelaskan walaupun pendekatan psikologi digunakan tetapi beliau menganggap tindakan itu sebagai tidak serius dan sekadar ‘main-main’ untuk membuatkannya bercakap benar.

Tan berkata pegawai SPRM itu memberitahu beliau bahawa mereka dilatih menggunakan dua pendekatan psikologi iaitu teknik lembut dan kasar.

Tan, yang juga saksi ke-29, memberitahu prosiding hari ini bahawa pegawai SPRM telah menyoalnya dalam keadaan berdiri selama empat jam bermula pukul 10 malam, 15 Julai 2009 sehingga pukul 2 pagi, keesokannya dan disoal dengan cara yang kasar.

Ketika disoal pegawai pengendali Awang Armadajaya Awang Mahmud sama ada beliau (Tan) takut dengan pihak SPRM ketika ditemubual, Tan berkata: "Saya tidak takut kerana saya ingin memberi kerjasama kepada pihak SPRM dan apa sahaja yang mereka mahu saya akan beri".


Tan Boon Wah
Selain itu, Tan juga memaklumkan beliau terserempak dengan Teoh pada awal pagi, 16 Julai 2009 ketika beliau dalam perjalanan ke tandas.

"Saya nampak dia (Teoh) berjalan mundar mandir di pantri dengan muka yang memandang ke bawah (lantai). Saya tanya dia 'Teoh, kamu masih di sini dan Teoh hanya menjawab: ’Mmmmm’," katanya.

Ketika ditanya Awang Armadajaya bagaimana beliau mengenali Teoh, Tan berkata:" Saya mengenali Teoh sejak tahun 2006 ketika turut serta dalam jawatankuasa komuniti di Cheras dan pada ketika itu Teoh bekerja sebagai seorang wartawan di Sin Chew".

Teoh, 30, ditemui mati pada 16 Julai 2009 di koridor tingkat lima Plaza Masalam, Shah Alam, Selangor selepas memberi kenyataan di pejabat SPRM yang terletak di tingkat 14 bangunan itu.

Suruhanjaya lima panel itu dipengerusikan oleh Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri James Foong Cheng Yuen.

Selain Foong, suruhanjaya siasatan itu dianggotai bekas Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Abdul Kadir Sulaiman, bekas Hakim Mahkamah Rayuan Datuk T.S.Nathan, Dekan Fakulti Perubatan Kolej Universiti Sains Perubatan Cyberjaya Profesor Dr Mohamed Hatta Shaharom dan Pakar Perunding Patologi Forensik Hospital Pulau Pinang, Datuk Dr Bhupinder Singh.

Suruhanjaya itu ditubuhkan untuk menyiasat antara lain punca kematian Teoh selepas Mahkamah Koroner, yang menjalankan siasatan sebelum ini, membuat satu keputusan terbuka.

Prosiding disambung Rabu.
- Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog