Cina India Kaum Pendatang

Jumaat, 8 April 2011

Heroin RM110j dirampas, Polis tahan dua warga Pakistan, temui 158.5 kg dadah disorok celah selimut


TIDAK sampai 24 jam selepas menumpaskan sindiket dadah antarabangsa didalangi warga Iran di Kuala Lumpur, Jabatan Narkotik Bukit Aman mencapai kejayaan berganda dengan menahan dua lelaki Pakistan bersama 158.5 kilogram heroin gred tinggi bernilai RM110 juta di Seri Kembangan, kelmarin.

Heroin itu yang dibawa masuk ke negara ini melalui pelabuhan, ditemui bersama warga Pakistan terbabit selepas polis menyerbu sebuah rumah kedai yang dijadikan pusat pembungkusan dadah di Taman Puncak Jalil, Bandar Putra Permai, Seri Kembangan.

Dadah itu yang ditemui disorok di celah selimut sebelum dimasukkan ke dalam kotak adalah rampasan terbesar Jabatan Narkotik Bukit Aman sepanjang tahun ini.

Selasa lalu, jabatan itu menumpaskan sindiket didalangi warga Iran dengan tertangkapnya sembilan warga negara berkenaan termasuk empat wanita dan merampas 71.4 kilogram syabu bernilai RM17.9 juta.

Polis percaya sindiket yang ditumpaskan, kelmarin yang didalangi dua warga Pakistan berusia 28 dan 30 tahun itu menyeludup dadah terbabit dari negara asal mereka sebelum membungkus semula dan mengedarkannya ke pasaran Asia Tenggara.

Pengarah Narkotik Bukit Aman, Datuk Noor Rashid Ibrahim, berkata siasatan awal mendapati sindiket terbabit mempunyai rangkaian dengan satu sindiket dadah yang ditumpaskan di Australia, awal tahun ini.

Katanya, kedua-dua suspek itu termasuk seorang yang mempunyai perniagaan sah di Malaysia, ditahan dalam serbuan jam 4.30 petang, ketika sedang membungkus dadah berkenaan, dipercayai untuk dihantar ke beberapa lokasi di luar negara.

“Di rumah itu, kami menemui 155 bungkusan seberat 158.47 kilogram mengandungi dadah jenis heroin yang disorok di celah selimut sebelum dimasukkan ke dalam kotak,” katanya pada sidang media di Bukit Aman, semalam.

Noor Rashid berkata, pihaknya percaya sindiket terbabit menjalankan kegiatan itu sejak lima bulan lalu dan pemeriksaan pada pasport kedua-dua lelaki berkenaan mendapati mereka sudah beberapa kali keluar masuk negara ini dalam tempoh itu.

“Anggota sindiket pengedaran dadah antarabangsa kini dikesan menjalankan operasi mereka di rumah sewa untuk memudahkan mereka berpindah randah bagi mengelak dikesan pihak berkuasa.

“Kita tidak menolak kemungkinan sindiket itu turut mempunyai anggota rakyat tempatan, namun siasatan masih dijalankan. Kita juga menyiasat bagaimana dadah itu boleh diseludup melalui pelabuhan negara ini,” katanya.
- BeritaHarian

SATU MELAYU:
Berdasarkan tangkapan-tangkapan yang berjaya dilakukan, seolah-olah negara kita ini menjadi hub pengedar dadah antarabangsa terutamanya dari Iran, Pakistan dan China.

Dalam beberapa kes yang dicekup, warga asing itu didapati menjadikan negara ini juga sebagai tempat memproses dadah untuk pasaran tempatan dan antarabangsa. Kenapa yerrrr?

Kenapa mereka memilih negara ini sebagai hub operasi pengedaran dadah antarabangsa? Apakah kerana undang-undang kita longgar atau kerana negara kita terlalu membuka pintu dan melambai-lambai warga asing supaya masuk sebagai pelancong?

Berbanggakah kita dengan kehadiran pelancong yang ramai kononnya, sedangkan yang datang itu kebanyakannya pengedar dadah, pelacur, GRO dan bermacam manusia yang memudharatkan kesejahteraan negara.

Inikah yang dibanggakan Ng Yen Yen?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog