Cina India Kaum Pendatang

Khamis, 7 April 2011

Dua Pegawai SPRM Yang Mengiring Ahmad Sarbani Ditahan Kerja


DUA pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) yang menjadi pengiring Penolong Pengarah Kastam Selangor Ahmad Sarbani Mohamed, yang ditemui mati di pejabat SPRM Wilayah Persekutuan di Jalan Cochrane di sini Rabu ditahan kerja untuk tujuan siasatan.

Mereka ditahan kerja kerana dikatakan melakukan pelanggaran engkar perintah berhubung pengendalian saksi atau pelanggan di premis SPRM.

"Pegawai-pegawai tersebut dikatakan gagal berada bersama saksi atau pelanggan sepanjang masa ketika saksi atau pelanggan berada dalam premis SPRM," menurut SPRM dalam kenyataan di sini Khamis.

Proses tahan kerja itu adalah bagi membantu melicinkan penyiasatan dalaman berhubung perkara ini sehingga siasatan dalaman selesai dijalankan.

Tindakan tersebut dibuat mengikut Peraturan 43 Peraturan-peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) (Pindaan) 2002 iaitu penahanan kerja bagi maksud penyiasatan.

Kenyataan itu menyebut hasil penyiasatan dalaman ini akan dibentangkan kepada Jawatankuasa Aduan SPRM yang dianggotai oleh Datuk Mohd Nor Abdullah sebagai Pengerusi, Datuk Muhammad Mohd Noor, Datuk Wan Abdul Wahab Abdullah, Chooi Mun Sau dan V M Ravindran.

Terma rujukan jawatankuasa aduan itu adalah untuk memantau pengendalian oleh suruhanjaya akan aduan mengenai salah laku yang tidak bersifat jenayah terhadap pegawai-pegawai suruhanjaya.

Ia juga untuk mengenal pasti sebarang kelemahan dalam tatacara kerja suruhanjaya yang mungkin menimbulkan aduan dan jika difikirkannya sesuai untuk membuat apa-apa syor tentang tatacara kerja suruhanjaya sebagaimana yang difikirkan patut.

Semalam kira-kira pukul 10.15 pagi, Ahmad Sarbani, 56 yang ditahan semalaman pada 1 April lepas bagi membantu siasatan rasuah dan aktiviti pengubahan wang haram, ditemui mati di Tingkat Satu, pejabat SPRM Wilayah Persekutuan di Jalan Cochrane di sini.

Sebelum itu, Ahmad Sarbani yang datang sendiri ke pejabat itu telah diiringi seorang pegawai untuk bertemu pegawai penyiasat namun pegawai tersebut telah meninggalkan mangsa dan keluar sebentar bagi mendapatkan pegawai penyiasat.

Namun dalam beberapa minit kemudian, pegawai tersebut telah kembali ke pejabatnya dan mendapati mangsa tiada dalam bilik berkaitan dan setelah mencari di kawasan itu, terlihat satu tubuh manusia terlantar di tingkat 1 bangunan pejabat berkenaan.
- Bernama

SATU MELAYU:
Tak tahulah apa hikmah disebalik semua kejadian ini. Ketika kes Teoh beng Hock masih dalam siasatan suruhanjaya diraja, tetiba datang pula satu lagi kes yang sama tapi tak serupa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog