Cina India Kaum Pendatang

Jumaat, 8 April 2011

Selangor tak ada dasar bantu peniaga Melayu


DEWAN Perniagaan Melayu Malaysia Selangor (DPMMS) menyifatkan kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor tidak mempunyai dasar yang jelas bagi membantu peniaga bumiputera meningkatkan ekonomi mereka.

Yang Dipertuanya, Tan Sri Rozali Ismail berkata, faktor itu menyebabkan peniaga bumiputera tidak memberikan sokongan terhadap kerajaan negeri, khususnya melibatkan usaha meningkatkan taraf pendapatan dan ekonomi di Selangor.

''Di Selangor tidak ada polisi yang membantu peniaga Melayu, itu yang susah sedikit. Kalau kita lihat Kerajaan Persekutuan, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah mewujudkan pelbagai program, transformasi dan pakej-pakej untuk membantu orang Melayu," katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas merasmikan Mesyuarat Agung DPPMS Ke-24 dan Forum Program Transformasi Ekonomi (ETP) dan Unit Peneraju Agenda Bumiputera (Teraju) di Hotel Concorde, di Shah Alam pada Khamis.

Hadir sama Pengerusi Biro Latihan dan Aduan Usahawan DPMMS, Datuk Sohaimi Shahadan.

Forum sehari itu memberikan penerangan mengenai peluang-peluang yang boleh dimanfaatkan oleh peniaga Melayu menerusi pelaksanaan ETP Kerajaan Persekutuan.

Rozali mencadangkan agar kerajaan memberi penumpuan terhadap peniaga Melayu kecil-kecilan yang sedia ada sebagai langkah untuk memperkasakan kaum itu dalam bidang perniagaan.

''Sekiranya kerajaan hanya menumpukan usaha mewujudkan peniaga Melayu yang baru, ia tidak banyak membantu ekoran peratusan untuk gagal itu mungkin tinggi,'' ujarnya.

Sebaliknya, beliau berkata, tumpuan perlu dibuat terhadap peniaga kecil-kecilan sedia ada kerana jumlah mereka sebenarnya tinggi.

''Sebilangan besar mereka telah lama menjalankan perniagaan, mempunyai akaun perniagaan yang aktif, ada tempat dan jualan.

''Golongan ini juga dilihat boleh turut sama memainkan peranan untuk manfaat peniaga baru dalam kalangan orang Melayu," katanya.
- Utusan

SATU MELAYU:
Memang kerajaan PKR Selangor tidak mahu menggalakkan kaum Melayu maju dalam melibatkan diri dengan perniaga atau pembangunan ekonomi negeri.

Kerajaan PKR Selangor mungkin hanya menggalakkan secara rahsia mana-mana kaum Melayu yang mahu maju dalam ekonomi dan kaya dengan cepat, mereka hendaklah melakukan kerja-kerja mencuri pasir dari mana-mana kawasan di negeri itu dan menjualkannya kepada agen yang menyeludup pasir ke Singapura.

Perniagaan jenis ini agak mudah dan cepat boleh jadi kaya. Tapi berapa ramai peniaga kaum Melayu yang sanggup dan mampu buat kerja mencuri pasir? Memadailah kaum Melayu sekadar jadi pemadu lori mengangkut pasir dan mesin jengkaut sahaja.

Begitulah perubahan yang mampu dibawa oleh kerajaan pakatan pembangkang kepada orang Melayu melalui PRU 2008 lalu. Untuk terus berkeadaan begitu, orang Melayu Selangor pada PRU akan datang hendaklah meneruskan perubahan dengan mengekalkan kerajaan negeri dikuasai oleh pembangkang.

Kalau pada PRU 2008, Selangor diterajui PKR yang bersekongkol dengan DAP dan PAS, maka untuk PRU akan datang, apa kata rakyat Selangor mencuba pula supaya negeri itu di terajui oleh DAP.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog