Cina India Kaum Pendatang

Jumaat, 6 Mei 2011

DAP dipinggirkan PAS dalam 'Kabinet Bayangan' pakatan Sarawak

KEDUDUKAN Pas sebagai 'anak tiri' dalam PAKATAN pembangkang semakin terserlah apabila parti itu langsung tidak diberikan sebarang kedudukan penting dalam ‘Kabinet Bayangan’ pakatan negeri Sarawak.

Sebaliknya, satu-satunya wakil Pas iaitu Pesuruhjaya negeri itu, Adam Ahid berkongsi portfolio Hubungan Antara Agama Dan Perpaduan Nasional bersama wakil Parti Keadilan Rakyat (PKR), Ali Biju.

Baki 15 portfolio lain pula dikuasai sepenuhnya oleh wakil DAP iaitu sebanyak 13 portfolio manakala portfolio Pelancongan, Warisan Dan Alam Sekitar serta Pembangunan Tanah dan Hubungan NCR diberikan kepada wakil PKR.

Kabinet bayangan itu serta perkongsian portfolio antara Adam dan Ali Biju menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan ahli Pas Sarawak yang mengadakan mesyuarat tergempar kelmarin, seperti yang disebut oleh blog Pas Untuk Kesejahteraan Ummah, pada Khamis.

Blog yang beralamat di http://penyokongpas.wordpress.com/ menerusi entri bertajuk Taring DAP Sudah Nampak itu juga menganggap pelantikan Ali Biju untuk menjaga kepentingan agama khususnya Islam adalah satu penghinaan.

"Kabinet bayangan Sarawak ini hanyalah agenda ‘syok sendiri’ DAP. Pas Sarawak tetap mengatakan Ali Biju tidak layak menjaga agama. Noktah!" tegas blog itu.

Sebagai reaksi kepada ‘Kabinet Bayangan’ itu, blog berkenaan menjelaskan, Pengerusi DAP Sarawak, Wong Ho Leng yang bertanggungjawab mengenainya hanya melihat kepentingan DAP.

Sebaliknya, Ho Leng kata blog itu lagi, tidak melihat bagaimana kenyataan tersebut mampu menyebabkan Pas akan kehilangan tempat dalam politik Sarawak.

"Politik Malaysia bukan pasal Sarawak sahaja. Apakah DAP di Selangor tak perlukan Pas? Apakah DAP di Kedah tak perlukan Pas? Jangan ingat kekalahan Pas Sarawak sahaja," kata blog itu.
- Utusan

SATU MELAYU:
Apa nak dihairankan mengenai peminggiran Pas dalam ‘Kabinet Bayangan’ pakatan ciptaan DAP? Takkan masih tak sedar lagi siapa DAP dan apa matlamat perjuangan mereka? Kepada DAP apa yang dilakukannya itu adalah strategi mereka untuk mengekalkan sokongan kaum Cina terhadap parti itu.

Anti-Melayu dan anti-Islam adalah senjata politik DAP untuk meraih sokongan kaum Cina yang tak pernah berasa puas dan cukup dengan kemewahan dan kekayaan yang mereka kecapi kerana menjadi warganegara Malaysia.

Mereka mahu kan Malaysia ini menjadi seperti Singapura. Mereka mahu Perdana menterinya dari kaum Cina, sebilangan besar menteri-menterinya kaum Cina dan yang penting meraka mahu raja-raja Melayu hanya berada dalam kenangan sejarah.

Yang sentiasa nampak bangang kerana asyik diperalat dan dipergunakan DAP sejak PRU 2008 ialah Melayu-Melayu ‘bangsat’ yang sedia berkerjasama dengan parti cahuvanis Cina itu.

Rakyat yang ada otak, tidak akan berasa hairan. Yang mungkin menghairankan ialah kalau DAP meletakkan ramai pemimpin Melayu dalam ‘Kabinet Bayangan’ berkenaan.

Semua yang diserlahkan DAP itu kalau masih tidak mampu menyedarkan orang Melayu yang sesat dalam kelentongan Anwar Ibrahim meraih sokongan kaum Cina untuk jadi Perdana Menteri, terbuktilah betapa bengapnya orang Melayu berfikir.

DAP dengan bijaksananya telah memperalatkan sentimen kebencian Melayu PKR dan Pas terhadap UMNO untuk mengekal dan menambah kuasa dalam usaha mereka merampas Malaysia dari kuasa politik orang Melayu dan akhirnya menjadikan negara ini sebuah republik.

Sampai bila Melayu penyokong pembangkang mahu jadi kuda tonggangan DAP?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog