Cina India Kaum Pendatang

Selasa, 3 Mei 2011

Osama, Pejuang atau Pengganas: Tak habiskan pengajian... tumpu aktiviti agama... terjebak gerakan radikal

DILAHIRKAN di Riyadh, Arab Saudi pada 1957, Osama bin Laden seorang daripada 54 anak Mohamad Bin Laden, pemilik empayar pembinaan di Arab Saudi dan hartawan yang mempunyai kaitan dengan keluarga diraja Arab Saudi. Ibunya berasal dari Syria.

Pada 1969, bapanya meninggal dunia dalam kemalangan helikopter dan ketika itu Osama berusia 11 tahun dan dipercayai mewarisi kekayaan AS$80 juta (RM236 juta).

Beliau kemudian melanjutkan pengajian dalam bidang kejuruteraan awam di Jeddah.

Osama, satu-satunya anak lelaki Mohammad daripada isteri ke-10, Hamida al Attas. Ibu bapanya bercerai sebaik beliau dilahirkan dan ibunya kemudian mengahwini Mohammed al-Attas. Pasangan itu mempunyai empat anak dan Osama membesar bersama adik tirinya.

Beliau dibesarkan sebagai pengikut Wahabi dan memasuki sekolah elit, Sekolah Al-Thager Model, antara 1968 hingga 1976 sebelum melanjutkan pengajian di Universiti King Abdulaziz tetapi ada sumber memberitahu beliau tidak menghabiskan pengajiannya.

Beliau dilihat berminat terhadap aktiviti agama dan jihad serta kerja kebajikan. Beliau juga minat menulis sajak.

Pada usia 17, Osama berkahwin dengan isteri pertama, Najwa Ghanem di Latakia.

Menurut CNN, sehingga 2002, Osama dikatakan berkahwin dengan empat wanita dan mempunyai kira-kira 25 anak antara 12 hingga 24 tahun.

Sekitar 1973, Osama mewujudkan rangkaian dengan kumpulan ekstrim Muslim dan mengembangkan empayarnya menerusi perniagaan pembinaan.

Pada 26 Disember 1979, tentera Soviet menawan Afghanistan, perang yang mengambil masa 10 tahun dan generasi radikal Islam termasuk Osama muncul.

Pada 1984, Osama ke Afghanistan untuk berjihad menentang pasukan tentera Soviet. Di sana, beliau memberi bantuan kewangan dan mengetuai 20,000 pejuang Islam yang direkrut dari seluruh dunia.

Empat tahun kemudian, Osama dipercayai menubuhkan al-Qaeda atau pangkalan.

Apabila Soviet mengundurkan tenteranya dari Afghanistan pada 1989, al-Qaeda menjadi rangkaian kumpulan pelampau Islam dengan keanggotaan di antara 35 hingga 60 negara serta beribu pejabat di Afghanistan.

Pada 1991, tentera bersekutu diketuai Amerika melancarkan perang bagi menewaskan kependudukan Iraq di Kuwait.

Osama mengisytiharkan jihad terhadap Amerika kerana menempatkan tenteranya di Arab Saudi, yang juga tanah kelahiran dan dua bandar suci umat Islam.

Pada 1992, Osama kembali ke Arab Saudi tetapi sokongannya terhadap keganasan kumpulan pelampau Islam di Mesir dan Algeria menyebabkan negara asalnya menggugurkan pasportnya dan dibuang dari Arab Saudi.

Beliau kemudian menetap di Sudan. Arab Saudi melucutkan kewarganegaraan Osama pada 1994 selepas beliau mengeluarkan fatwa mencela Amerika dan keluarga diraja Arab Saudi.
– AFP/Agensi/BHOnline

SATU MELAYU:
Berita pembunuhan Osama menimbulkan perlbagai persepsi negatif, lebih-lebih lagi apabila pihak Amerika membuat keputusan mengebumikan jenazah Obama di laut Arab.

Berdasarkan perkambangan politik Presiden AS masa kini – Obama, yang mungkin kalah mempertahankan jawatannya jika janjinya membunuh atau menagkap Osama tidak tercapai sebagaimana yang dijanjikannya semasa kempennya dahulu, semacam ada ‘silap mata’ mengenai pembunuhan berkenaan.

Inilah akibatnya apabila umat Islam berpecah-belah, terlalu taksub dengan fahaman Islam  masing-masing melalui mazhab hinggakan sanggup berbunuhan sesama sendiri.

Kerana berpecah, umat Islam dengan mudah diperkotak-katikkan dan di buli semahu-mahunya oleh kuasa Barat yang anti-Islam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog