Cina India Kaum Pendatang

Sabtu, 7 Mei 2011

DAP, PKR Sarawak bertelingkah barisan kabinet bayangan. Itu cerita belum berkuasa, kalau dah berkuasa tak tahulah macam mana punya gaduh....

Baru Bian, Ketua PKR Sarawak
DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) kini bertelingkah berhubung barisan Kabinet bayangan yang diumumkan Ahad lalu.

Dalam laman blognya semalam, Pengerusi DAP Sarawak Wong Ho Leng mendakwa, ‘seseorang’ dalam biro politik PKR sebagai ‘gila kuasa’ membantah kerana diberikan portfolio ‘junior’.


“Bantahan itu tidak berasas. Memandangkan ia sebuah Kabinet bayangan, tiada portfolio kanan atau junior atau lebih penting atau kurang penting.

“Ia hanya menunjukkan bahawa seseorang dalam Biro Politik PKR gila kuasa tanpa mengetahui fungsi sebenar sebuah Kabinet bayangan dan tanpa mengetahui fakta sebenarnya yang timbul daripada perjumpaan antara DAP dan PKR pada 30 April, 2011,” katanya dalam blognya http://holeng.dapsarawak.com.

Pakatan pembangkang di Sarawak mengumumkan barisan kabinet bayangan itu, Ahad lalu.

DAP dan PKR berbincang selama sejam mengenai barisan kabinet bayangan itu. DAP Sarawak diwakili Wong dan setiausaha parti negeri, Chong Chieng Jen, manakala PKR diwakili Naib Presiden Kebangsaan, Datuk John Tenewi Nuek, Ibi Uding dan Setiausaha Akhbar Ketua PKR Negeri Bian Baru, Vernon Kedit.

Dalam sidang medianya kelmarin, Baru berkata, PKR Sarawak tidak bersetuju dengan komposisi barisan Kabinet bayangan dan berkata, ia diumumkan satu pihak saja tanpa perundingan.

Baru berpendapat barisan Kabinet bayangan itu tidak menggambarkan perwakilan yang mencukupi bagi Bumiputera Islam dan bukan Islam. 


Wong Ho Leng
Bagi membantah kenyataan itu, Wong berkata, barisan itu dibincangkan selama sejam dan dua pindaan dibuat kepada portfolio sebelum ia diumumkan dalam sidang media bersama.

“Kita bertukar-tukar pandangan mengenai barisan itu. Kita buat dua pindaan kepada portfolio. Ada dua perundingan penuh dilakukan,” katanya.

Wong berkata, Baru perlu menjelaskan kepada DAP mengenai kenapa beliau menghantar tiga wakil yang tidak mempunyai kuasa membuat keputusan dan tanpa memberitahu DAP terlebih dulu.

“Baru tidak pernah memaklumkan kepada kita terlebih dulu bahawa tiga wakilnya tidak mempunyai kuasa seperti itu. Adakah tiga wakil PKR pada mesyuarat itu hanya untuk hiasan saja? Jika Baru terlebih dulu memaklumkan kami... saya tidak ragu-ragu untuk membatalkan atau menangguhkan mesyuarat itu,” katanya.

Wong berkata, PKR sudah menunjukkan bahawa pemimpinnya di Sarawak tidak mempunyai kuasa untuk membuat keputusan dalam mesyuarat dengan DAP Sarawak.
- Berita Harian

SATU MELAYU:
Begitu gaduh politik antara PKR Sarawak dan DAP ketika berdepan isu menubuhkan ‘Kabinet Bayangan’ yang boleh dianggap bagaikan anak-anak bermain pondok-pondok.

Kalau pada peringkat Kabinet Bayangan pun mereka tak boleh sekata, apa akan terjadi kalau mereka benar-benar dapat kuasa untuk memerintah Sarawak melalui PRN ke-19 baru-baru ini?

Begitulah sikap DAP. Ianya bukan sahaja tidak disenangi oleh kaum bumiputra di Semenanjung, di Sarawak pun mereka tidak diterima oleh kaum bumiputeranya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog