Cina India Kaum Pendatang

Jumaat, 6 Mei 2011

Isu UUM: Hasil Ajaran DAP dan PKR, Kerajaan Pas Kedah Alih Kemarahan Rakyat Kepada Pejabat Tanah....

UMNO Kedah menyifatkan tindakan kerajaan negeri menuding jari kepada Pejabat Tanah dan Galian (PTG) sebagai pembuat keputusan dalam isu rebat cukai tanah Universiti Utara Malaysia (UUM) sekadar untuk mengaburi mata rakyat.

Pengerusinya, Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah berkata ini kerana Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak mempunyai kuasa untuk menimbang permohonan UUM agar pemberian rebat cukai universiti itu disambung.

"Kerajaan negeri cuba meletakkan bebanan kritikan orang ramai terhadap PTG selepas mereka (kerajaan negeri) menolak rayuan UUM terhadap permohonan mendapatkan rebat cukai tanah kerana mereka tahu rakyat akan marah dan mengkritik keputusan berkenaan," katanya kepada pemberita, di Sik pada Jumaat.

Beliau mengulas laporan media semalam yang memetik Azizan sebagai berkata keputusan menolak rayuan UUM itu dibuat PTG dan universiti tersebut harus menjelaskan bayaran cukai tanahnya pada kadar penuh iaitu RM1.7 juta.

Datuk Ahmad Bashah
Ketika Kedah ditadbir Barisan Nasional, universiti itu diberi rebat cukai dan hanya perlu membayar RM100,000 setahun bagi tempoh 2006 hingga 2008.

Bagaimanapun apabila negeri itu jatuh ke tangan pembangkang pada pilihan raya umum 2008, kerajaan baru yang diketuai PAS enggan menyambung pemberian rebat tersebut apabila tempohnya berakhir pada Disember 2008.

Mengulas lanjut, Ahmad Bashah juga meluahkan rasa kecewa dengan kenyataan Menteri Besar yang mahu UUM menjelaskan bayaran cukai tersebut bulan depan atau berdepan dengan tindakan penyitaan.

"Saya akui cukai itu penting kepada kerajaan negeri, tetapi kerajaan negeri yang adil dan bertanggungjawab akan mencari jalan lain mendapatkan pendapatan tanpa menyusahkan UUM," katanya.
- Bernama

SATU MELAYU:
Begitulah berbaloinya Pas bergabung dengan DAP dan PKR serta menyanjung Anwar Ibrahim – ‘kaki kelentong negara’, untuk diangkat menjadi Perdana Menteri Malaysia suatu hari nanti.

Ilmu kenentong dan putar belit pemimpin PKR dan DAP telah diserap masuk dalam Pas dan dijadikan amalan politik oleh pemimpin-pemimpin Pas, khasnya Azizan Razak selaku MB Kedah.

Cakap berbelit dan putar alam digunapakai oleh Azizan dalam berdolak-dalih mengenai isu cukai tanah UUM yang jelas tidak mesra rakyat.

Semoga apa yang dilakukan oleh Azizan dan Pas dalam isu ini membuka mata rakyat dan tahu apa nak buat sebagai mengajar mereka erti ‘mesra rakyat’ dan ‘rakyat didahulukan’.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog