Cina India Kaum Pendatang

Khamis, 5 Mei 2011

Dengar! Dengar! Dengar!... Sultan Kelantan Mahu Lebih Banyak Infrastruktur Untuk Kemudahan Rakyat

SULTAN Kelantan, Sultan Muhammad V mahukan lebih banyak kemudahan infrastruktur termasuk pembinaan jalan untuk rakyat negeri itu dilaksanakan bagi merancakkan lagi ekonomi dalam negeri.

Baginda bertitah pembangunan infrastruktur untuk negeri Kelantan adalah penting kerana ia memberikan kemudahan untuk rakyat dalam mendapatkan perkhidmatan terbaik kerajaan.

Sambil mendedahkan bahawa Baginda sentiasa turun padang melihat rakyat dengan menaiki kenderaan, Sultan Muhammad V bertitah pembinaan infrastruktur seperti jalan-jalan raya amat penting bagi menjana ekonomi setempat kerana jalan raya menghubungkan rakyat dengan dunia di luar.

"Negeri Johor, Pahang ada lebuh raya. Kawasan persekitaran macam kampung atau bandar kecil sempat naik (membangun), makna ada rezeki. Saya selalu pergi ke mana-mana pakai kereta, jadi kita boleh tengok sebab (apabila) kampung ada jalan besar, kampung itu tidak mati.

"Jika jalan susah nak sampai mesti benda-benda lain pun akan susah, dia (kampung) tidak ada kesempatan untuk membangun jadi dia pun nak ada komunikasi jalan. Ini masalah yang ketara yang saya lihat," titah baginda pada sidang media khas yang diadakan di Istana Negeri, Kubang Kerian, petang Rabu.

Sidang media itu adalah yang pertama kali diadakan Sultan Kelantan sejak baginda dimasyhurkan pada 13 Sept tahun lepas, iaitu mengenai pelancaran Yayasan Sultan Kelantan yang akan berlangsung di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur di KLCC, Sabtu ini.

Baginda bertitah kerajaan negeri Kelantan atau mana-mana kerajaan negeri perlu lebih aktif untuk meninjau kawasan kerana ia dapat memberikan gambaran sebenar terhadap keperluan rakyat.

Mengenai yayasan itu, Baginda bertitah yayasan itu dijangka akan mengumpul dana sebanyak RM5 juta bagi tujuan kebajikan termasuk pendidikan dan keagamaan.

"Saya mahu yayasan ini menolong orang miskin sehingga menjadi berdikari supaya boleh mencari pendapatan sendiri," titah baginda.
- Bernama


SATU MELAYU:
Dengar! Dengar! Dengar!

Wahai rakyat negeri Kelantan, dengar dan fahamkanlah apa yang dimaksudkan Paduka Sultan anda. Baginda tidak puas hati dengan pembangunan infrastruktur negeri yang tidak berjaya dinaik taraf oleh kerajaan negeri yang dikuasai Pas walaupun telah berkuasa sejak lebih 20 tahun lalu.

Fahamkanlah apa yang Baginda maksudkan apabila menyebut negeri-negeri lain telah jauh membangun di mana ianya memudahkan rakyat mencari razeki.

Faham-fahamkanlah apa yang Paduka Sultan maksudkan demi kesejahteraan hidup rakyat.

Kalau negeri Kelantan masih terus kekal di bawah kepimpinan Pas, selagi itulah negeri Cik Siti Wan Kembang tidak akan mempu membangun dan dibangunkan. Lagi lama, lagi jauhlah kemundurannya jika dibandingkan dengan negeri-negeri lain.

Tolak PAS untuk menjadikan Kelantan negeri maju.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog