Cina India Kaum Pendatang

Sabtu, 9 April 2011

PM sedia bertemu Persatuan Kastam

PERDANA Menteri, Datuk Seri Najib Razak menerangkan sesuatu kepada Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat mengenai model Taman Automotif Pekan selepas melancarkannya di Kompleks Pemasaran Setempat, Pekan, Sabtu - Foto Halim Mat Ali
PERDANA Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada Sabtu berkata beliau bersedia bertemu dengan Persatuan Pegawai Kanan Kastam dalam usaha merungkai segala isu yang sedang dihadapi Kastam DiRaja Malaysia (KDRM) ketika ini.

"Tidak ada masalah, saya boleh jumpa, pada masa yang sesuai..," kata Najib.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas hasrat persatuan itu berikutan laporan-laporan buruk berkaitan KDRM sejak kebelakangan ini.

Semalam, Presiden persatuan itu Ibrahim Ahmad berkata moral dan kredibiliti pegawai dan anggota KDRM kini terjejas berikutan laporan media berhubung kes rasuah dan pengubahan wang haram membabitkan RM108 bilion.

Ditanya berkenaan perkara berkenaan, Perdana Menteri berkata sekiranya semua pegawai KDRM ‘mengikut peraturan’, maka tidak akan ‘timbul apa-apa masalah’ lagi.

"Kalau kita ikut peraturan (dalam urusan kerja), tidak ada masalah, kalau (urusan) import apa-apa produk contohnya, kita isytihar produk itu pada harga berpatutan atau harga sebenarnya, tidak ada masalah.

"Kalau kita tak nak isytihar atau mengisytihar kurang dari nilai, itu yang jadi masalah.

"Kalau ikut pada peraturan, sepatutnya tidak timbul apa-apa masalah (seperti apa yang berlaku ketika ini)," kata Perdana Menteri.

Semalam, Ibrahim ketika bercakap kepada pemberita berkata: "Sebagai Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, kami berharap Datuk Seri Najib dapat memberikan nasihat yang boleh membersihkan maruah dan imej Kastam yang kini terjejas akibat laporan media yang tidak tepat.

Ibrahim berkata laporan media yang mengaitkan pegawai KDRM terlibat dengan rasuah dan pengubahan wang haram sebanyak RM108 bilion adalah tidak logik kerana agensi itu menjana pendapatan sebanyak RM28.3 bilion pada tahun lepas.
- Bernama/BH

SATU MELAYU:
Kutipan hasil sebanyak RM28.3 bilion bukan satu alasan pihak berkenaan telah menjalankan tugas dengan baik atau bukti tidak berlakunya penyelewengan. Takkan jabatan berkenaan ada target tertentu dari segi jumlah kutipan hasil? Dan apabila dah sampai target, maka iu dah dikira cukup buat kerajaan sementara yang lebihnya untuk di....

Terimalah hakikat apa yang telah dan sedang berlaku. Rakyat selaku pengguna atau pelanggan kepada khidmat Jabatan Kastam ada ramai. Ada banyak cerita yang rakyat tahu dan dengar.

Selain itu rakyat juga ramai yang duduk berjiran dengan pegawai kastam. Rakyat tahu berapa pendapatan halal mereka dan boleh nampak kemewahan yang pada mata umum sememangnya melebihi pendapatan.

Kesemua info itu dikumpul oleh pihak yang bertangguhjawab membantaers rasuah.

Biasalah, pelanduk selalunya lupakan jeras, tetapi jerat tidak pernah melupakan pelanduk.

Justeru, apabila jerat dipasang, pelanduk yang mua dan lupa daratan mudah terjebak.

Cuma yang kurang menyenangkan dalam isu ini ialah pihak yang memberi rasuah terlepas dan tidak didakwa atau disiasat.

Pi mai, pi mai, kaum Melayu juga yang kena tangkap dan kena penjara. Sedangkan pihak yang memberi rasuah bebas lepas dan kebanyakan mereka bukannya kaum Melayu.

Dalam banyak hal dan perkara buruk yang berlaku di negara ini, kaum Melayulah yang sering terlihat banyak buat salah dan terperangkap kerana kesalahannya. Sedangkan kaum lain yang menjadi dalang dan puncanya tidak jadi apa-apa malah mereka yang bertambah kaya.

Tendang terajang, tolak campur, apabila dinilai peningkatan ekonomi mengikut kaum, maka kaum Melayu tetap berada ditakok lama sedangkan kaum lain semakin berkembang.

Melayu hanya dapat kuah sampai bila-bila... Lagi banyak kuah yang Melayu dapat, maka lebih banyaklah isi yang diperolehi oleh kaum bukan Melayu.

1 ulasan:

Den Komando berkata...

Customs Department should not see the recent action against some of theirs members by the MACC as a threat to them. If they are clean why they should be worried? The MACC's officers are just doing theirs job . If there are evidence that MACC should be held responsible for the death of Arwah Ahmad...lets the laws take course.

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog